Itt a nagy bejelentés: megállapodott a 4iG Csoport és az RTL Magyarország

Stratégiai partneri megállapodást kötött a 4iG Csoport és az RTL Magyarország, ami kiterjed az RTL Magyarország televíziós csatornáinak, illetve az RTL+ streamingszolgáltatás terjesztésére, valamint műsorgyártási területeken történő együttműködésre – tájékoztatott erről a két vállalat.

A közlemény szerint a partnerség részeként a felek megállapodtak:

Az RTL Magyarország lineáris csatornáinak terjesztéséről, valamint arról, hogy az RTL továbbra is elérhető marad a szabadon fogható mindigTV szolgáltatásban;

  • 2025 januártól az RTL Magyarország mellett kizárólag a 4iG Csoport értékesítheti, illetve terjesztheti az RTL+ streamingszolgáltatását a hazai távközlési szolgáltatók közül. Ennek köszönhetően a Vodafone Magyarország és a DIGI ügyfelei akár televíziós csomagjuk részeként is elérhetik majd az RTL+ teljes kínálatát, köztük az UEFA Bajnokok Ligája-mérkőzéseket;
  • A következő években a 4iG Csoport műsorgyártási üzletága támogatja az RTL Magyarországot az UEFA Bajnokok Ligája-mérkőzéseinek közvetítésében;
  • A televíziós előfizetési csomagok részleteiről és az RTL+ streamingszolgáltatásnak eléréséről a 4iG Csoport a ONE márka bemutatkozásával egy időben ad majd részletes tájékoztatást.

A közleményben a megállapodást úgy részletezik, hogy január elsejétől a 4iG a telekommunikációs leányvállalataival, a magyar piacon egyedüli szolgáltatóként értékesítheti az RTL Magyarország streamingszolgáltatását, az RTL+-t. Ennek értelmében a 4iG Csoport – így a Vodafone Magyarország és a DIGI – ügyfelei akár előfizetésük részeként, egyetlen televíziós platformról érhetik el és élvezhetik az RTL+ teljes kínálatát, beleértve az UEFA Bajnokok Ligájának 192, magyar kommentárral közvetített mérkőzését, továbbá az RTL saját gyártású sorozatainak és realityműsorainak legújabb és korábbi évadait, valamint nemzetközi sikerfilmek és sorozatok magyar szinkronos változatát.

A két vállalat megállapodott továbbá az RTL Magyarország 12 csatornás portfóliójának terjesztésében is, köztük a médiavállalat 2023 decemberében indult 4 új, második generációs csatornájáról. Ezáltal a 4iG Csoport minden ügyfele számára elérhetők lesznek az RTL, RTL KETTŐ, RTL HÁROM, RTL GOLD, RTL OTTHON, Film+, Sorozat+, Cool TV, Muzsika TV, Kölyökklub, Moziklub, Sorozatklub televíziós csatornák a választott előfizetési csomagtól függően. Ennek megfelelően az RTL továbbra is elérhető marad a szabadon fogható mindigTV szolgáltatásban.

Ez az együttműködés stratégiai jelentőséggel bír az RTL+ szempontjából, egyúttal fontos állomás az RTL Magyarország transzformációjában is, ahol a partnerségek kulcsfontosságúak a hosszú távú üzleti fenntarthatóság megteremtésében. Nagy öröm számunkra, hogy a megállapodás révén az RTL Magyarország hozzájárulhat a 4iG Csoport értékajánlatának gazdagításához. Két vezető piaci szereplő megállapodása ez, aminek legfőbb nyertesei nézőink lesznek

– mondta a bejelentés kapcsán Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója.

„Fontos mérföldkő a 4iG Csoport életében a most bejelentett megállapodás, hiszen vállalatcsoportunk az egyedüli hazai távközlési szolgáltató, amely jövő év januárjától az RTL Magyarország teljes portfólióját biztosíthatja ügyfeleinek, legyen szó lineáris televízióról, streamingszolgáltatásról vagy szabadon fogható csatornáról. A partnerség nem csupán a nézőkért és előfizetőkért zajló versenyben jelent fontos állomást, hanem támogatja a hazai televíziózási szokások megújulását, valamint a háttérben végzett fejlesztéseinknek köszönhetően magasabb szintre emelhetjük a digitális televíziózást, illetve a streamingszolgáltatásokat Magyarországon” – hangsúlyozta Fekete Péter, a 4iG Csoport vezérigazgatója.

A 4iG Csoport a közleménye szerint a jövőben már az új One márkanév alatt további, az RTL streamingszolgáltatását érintő és a hazai piacon egyedülálló tv-előfizetési csomagokkal készül. Ezek részleteiről és az RTL+ szolgáltatásainak eléréséről a 4iG Csoport a ONE márka bemutatkozásával egy időben ad majd részletes tájékoztatást.

Az RTL–4iG-megállapodás hátterében az európai tévépiac legnagyobb sztárja, a Bajnokok Ligája áll

Az RTL Magyarország és a 4iG-csoport stratégiai megállapodást kötött, amelynek értelmében 2025. január 1-től a 4iG – és távközlési leányvállalatai – exkluzivitással, a magyar piacon egyedüli telekommunikációs szolgáltatóként értékesítheti az RTL Magyarország streamingszolgáltatását, az RTL+-t – számolt be a Telex is a megállapodásról.

Ennek az első ránézésre furcsa üzletnek a hátteréről érdeklődtünk, és mint megtudtuk, a jelenlegi európai tévés piac legértékesebb műsoráról, az UEFA Bajnokok Ligája futballsorozatról szól leginkább a fejlemény.

A 4iG érdeklődésünkre egyelőre nem kommentálta a közleményen túl az üzletet, csak őszre ígért bővebb tájékoztatást a témában, így végül médiapiaci szereplőkkel folytatott háttérbeszélgetések alapján raktuk össze, hogy mit lehet tudni a megállapodás gazdasági alapjáról.

Amikor egy, a kormánnyal sokszor kritikus, de nagyon erős, német hátterű médiacég (RTL) összebútorozik egy, a magyar állammal sok szinten együttműködő, a NER egyik zászlóshajócégének számító vállalkozással (4iG), akkor természetesen felmerülnek izgalmas háttérelemzési lehetőségek és vélt vagy valós politikai szándékok. Ebben a cikkben most a megállapodás gazdasági részére fókuszálunk, szakmai forrásaink szerint ugyanis a tárgyalások során kirajzolódtak a felek valós, jól felfogott üzleti érdekei, amelyek alapján meg tudtak egyezni. Ha egy-egy mondatban foglalnánk ezeket össze, akkor az RTL a legnagyobb tévészolgáltatót szerette volna partnerének, ez pedig ma már a 4iG;
a 4iG pedig a nagy januári brandbevezetése (jön a ONE márkanév) idejére szeretett volna valami igazán nagyot dobni, márpedig a tévépiacon ez a BL.

A sport a tévézés utolsó bástyája
A hagyományos tévézés magyar és a globális viszonylatban is visszaszorulóban van azzal, hogy a fiatalok már nem üldögélnek a tévé előtt. Nem néznek híradót vagy reklámokkal gyakran megszakított filmeket, mindent elérnek az ingyenes portálokon, vagy havi 2-3 ezer forintért reklámok nélküli streamingszolgáltatókon keresztül.

Egyetlen elem maradt, amit még valós időben, tévén néznek tömegesen az európai emberek, ez a sport, különösen a futball (világbajnokság, Európa-bajnokság, BL).

A szakemberek szerint amikor tévépiacról beszélünk, gondoljunk csak a tévétársaságok tartalmi kínálatára. Vagyis a technológiai platform és az eszköz, amin nézzük az adást, teljesen mindegy. A tévépiacon tehát nincsenek határok, jöhet az adás vezetéken, mobilon, műholdon, alkalmazáson keresztül, lehet a képernyő egy hagyományos tévé, egy laptop vagy egy telefon, ha ugyanazt a tartalmat lehet elérni, akkor az egy piac.

Ezen a piacon Magyarországon ott van a 4iG és a Magyar Telekom, mint a két legnagyobb játékos, rajtuk kívül egy kisebb részen osztozik néhány kábeltévés cég. A 4iG és a BL jogait a következő szezonokra birtokló RTL háttere talán első ránézésre nem kompatibilis egymással, de a mostani piaci helyzetben a felek mégis a másikban találták meg a céljaiknak megfelelő partnert.

Az üzlet felülírja a politikát
Az RTL szempontjából most az számított a leginkább, hogy a legtöbb tévéelőfizetője a 4iG-nak van, a 4iG-nak pedig az, hogy amikor négy márkát összetol (vagyis a ONE esernyőbrand alá betolja a Vodafone, a Digi, az Invitech és az Antenna Hungária ilyen-olyan elemeit), akkor legyen hozzá egy nagy bejelentése. A 4iG-csoportba két távközlési szolgáltató vállalat tartozik, a Vodafone Magyarország és a Digi, ők a mostani üzlet folytán az RTL+ teljes kínálatát, az említett Bajnokok Ligája 192, magyar kommentárral közvetített mérkőzését is elérhetik majd.

Ha a felek politikailag valamelyest ellentétesen is sorolódnak be, ez senkit nem zavart, ha jó üzletet tudnak kötni – fogalmazott az egyik érintett forrásunk.

Vagyis, bár a médiapiac tagadhatatlanul legnagyobb, nem a NER-hez sorolható cége az RTL, amely élénk versenyt vív a kormányközeli TV2-vel, a tárgyalásokon igazán az volt fontos, hogy a tartalmi ökoszisztémáját a BL-lel, a streaminggel és a 12 csatornájával jól terítse.

Bár az ügylet minden részlete, így az ár is titkos, forrásaink arra utaltak, hogy versenytárgyalás volt (vélhetően a Magyar Telekommal), és a kedvezőbb ajánlat nyert. A konkrét üzleti szerződés annyiban különleges, hogy a szolgáltatók jellemző éves, kétéves tartalmi szerződéseit felülírta egy helyzet (a BL-rajt az RTL+-on), így némileg váratlan, a hagyományos menetrenden kívüli deal született.

Ügyfélként a 4iG külön brandjei körül az év végéig már nem várható sok izgalom, csökken a jelentősége a régi márkaneveknek, majd 2025. január 1-től jön az egységes ONE, és vélhetően egy nagyon intenzív bevezetési kampány. Mint hallottuk, egyelőre az RTL és 4iG együttműködése miatt sem változik semmi látványosan, de később, a ONE-kampánnyal együtt majd érkeznek új, speciális ajánlatok.

A BL-közvetítés jelentősége
Tavaly nyáron derült ki, hogy Magyarországon az RTL streamingfelületén lesz látható 2024. augusztus végétől a BL. A médiavállalat a 2024/25-ös, a 2025/26-os és a 2026/27-es szezonokra nyerte el az UEFA 3 éves csomagban kínált Bajnokok Ligája közvetítési jogainak úgynevezett A-csomagját. Így a csatorna választ a BL keddi és szerdai játéknapjain elsőként, hogy mely mérkőzéseket közvetíti, de például a BL-döntőt is kizárólagosan az RTL közvetítheti – mellettük a Sport TV közvetíti nálunk a BL-t, a szezonban több mint 100 meccset adnak élőben, tehát az RTL nincs monopolhelyzetben. Az RTL+ kínálatában egyébként az Európa-liga és Konferencia-liga meccsek közvetítése is megmarad. A BL-közvetítések beemelésével a cég nagyon megemelte a streaming havi díját.

A magyar focinézők más országokhoz képest teljesen el vannak kényeztetve a meccsek hozzáférhetőségével. Aki szokott bajnoki fordulók napján vagy a BL-napokon külföldön járni, megdöbbenve tapasztalhatja, hogy a szállodai tévén hiába van 300 csatorna, lehet, hogy semmilyen meccset nem tud fogni. A speciális előfizetések drágák, akinek van közvetítési joga, nem engedi be feltétlenül más szolgáltatók ügyfeleit. Spanyolországban úgy kell kocsmát, elsősorban sportbárt keresni, érdemes előre tájékozódni, hogy lehet-e az adott meccset fogni. Sőt, még olyan megdöbbentő megoldás is van, hogy például a csatornakínálatban benne van a Real Madrid tévéjének adása, de az sem mutathatja a meccset, hanem 90 percen belül egy kamera mutatja a Real táborát.

Mindeközben Magyarországon jellemzően a kis kábelszolgáltatóknál is elérhetők a nagyok, és a mindenkinek ingyenes M4 Sport sok sportesemény közvetítési jogát megveszi a köztévé büdzséjéből. Emellett a többi focis, sportos adó, például a Spíler és az Aréna csatornái beválogathatók a különféle szolgáltatók csomagjaiba.

Ez azonban biztosan változni fog itthon is.

A streamingszolgáltatók már elkezdték felvenni a versenyt a sportban, erre jó példa a most véget ért olimpia, ahol az M4-en túl a MAX (ismertebb, eredeti elnevezéssel az HBO Max) nagyon profin közvetített sok sportágat. És persze az RTL+ BL-üzlete is, ami végül a 4iG-vel való összebútorozáshoz vezetett, miután a távközlési csoport mindenképp a futballal szeretett volna nagyot fogni.