Egyre több streamingszolgáltató érhető el a magyar piacon is, ám ez nem befolyásolja érdemben a piaci erőviszonyokat, azaz az újak nem tudnak beleszólni a nagyok játékába. A nézői attitűdökből pedig szépen kopik ki a mobilitás.
Miközben folyamatosan bővül hazánkban előfizetéses online streamingszolgáltatók köre, a nagy piaci szereplők stabilan uralják a mezőnyt, érdemi konkurenciaharc pedig nincs a piacon – többek között ezt állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss kutatása, amely kilenc országosan elérhető streamingszolgáltó webes felületének mobilos és számítógépes forgalmát elemezte.
A hatóság szerint az új szereplők inkább új felhasználókat csábítottak magukhoz, akiket azelőtt más szolgáltató nem tudott megszólítani. Az sem ritka, hogy a felhasználók előfizetnek egy új belépő szolgáltatásaira, de közben nem mondják le a korábbi, más szolgáltatóknál már meglévő előfizetéseiket: 2024 júniusában 439 ezer fő, vagyis a hazai streamingfogyasztók mintegy negyede keresett fel egynél többet a vizsgált szolgáltatások közül.
A tanulmány megállapította, hogy 2024 első fél évében a számítógépek és a mobileszközök képernyőin hazánk leglátogatottabb streamingfelülete a Netflix volt, heti 1 millió 69 ezer látogatóval. A második helyezett Max 419 ezer felhasználót vonzott egy héten, őt követte a Disney+ 285 ezres eléréssel.
Nem sokkal maradt el ettől a legnépszerűbb magyar szolgáltató, a TV2 Play, amelyet 259 ezren látogattak hetente. A vizsgált időszakban az RTL+ 144 ezer, a SkyShowtime 122 ezer, az Amazon Prime Video 65 ezer, a Telekom TV GO 52 ezer, a Nemzeti Filmintézet Filmio szolgáltatása pedig 5 ezer látogatót vonzott egy átlagos héten.
A közlemény nem részletezi többek között az Apple TV+, a Yettel TV, a Direct One és a Sweet.tv számait, ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy ezek a szolgáltatások teljesen radar alatt működnek hazánkban.
Ahogy az egyes tévéműsorok, illetve a lineáris tévé maga, úgy a streamingplatformok is eltérő népszerűségnek örvendenek a különböző demográfiai csoportokban. A három nagy nemzetközi platform, a Netflix, a Disney+ és a Max kifejezetten jól célozta meg a 16–39 év közötti korcsoportot, míg a TV2 Play, a Filmio és a SkyShowtime közönségében az 50–75 év közöttiek vannak többségben. A nemek között mindössze három esetben rajzolódik ki számottevő különbség: a SkyShowtime és a Telekom TV GO inkább a férfiak, míg a TV2 Play inkább a nők körében vált népszerűvé.
Érdekesség, hogy a kutatás szerint csaknem húsz százalékkal csökkent a streamingszolgáltatók oldalait számítógépről vagy mobileszközről látogató magyarok száma az egy évvel korábbi állapothoz képest. A negatív tendencia mögött elsősorban a koronavírus-járvány alatt kivételesen magasra ugró fogyasztási értékek normalizálódása állhat – véli a hatóság.