Új hatóságnál lehet majd panaszt tenni a Facebookra és a TikTokra

A jövőben egy új, független hatóságnál, az Appeals Centre Europe-nál nyújthatják be a tartalommoderálási kérdésekben felmerülő panaszaikat az EU-s felhasználók a Facebook, a TikTok és a YouTube ellen.

Az Írországban létrejövő független szervezetet a Meta felügyelőtanácsa támogatja, továbbá az ír médiahatóság hitelesíti. Bíróságon kívüli egyezségek létrehozásában segítenek majd, a DSA alapján.

Eddig a cégek és magánemberek korlátozott lehetőségekkel találták szembe magukat, ha a közösségi cégek tartalmi döntéseiről volt szó, és nem akartak bíróságra menni. Az Appeals Centre Europe még idén elindul, később pedig több közösségi platformot is lefed majd.

Azt akarják, hogy a felhasználók más módon is tehessenek panaszt, ne csak kormányzati és céges szerveknél, a platformok irányelvei pedig tisztességesen legyenek alkalmazva.

A szakértők minden ügyet 90 napon belül vizsgálnak majd ki, majd eldöntik, hogy a platformok döntései megfelelnek-e a tartalmi irányelveiknek.

Az EB üdvözölte a szervezetet, támogatják majd a rendszer EU-szintű, hatékony és egységes fejlesztését, hogy az állampolgárok erősebb online jogokat kapjanak.

A Meta felügyelőtanácsának egyszeri hozzájárulásán túl a szervezetet a cégekre kiszabott díjakból tartják majd fenn. A panaszosok minimális díjat fizetnek, amit visszakapnak, ha a javukra ítélnek.

A DSA értelmében azonban egy cég sem köteles ilyen békéltető szervezettel együttműködni, valamint a döntésük sem kötelező érvényű a felekre nézve.