Új hatóság érkezik – A problémás oldalak blokkolása is eszköz lehet

Új fogyasztóvédelmi hatóságot állít fel a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság néven. Az új hivatal 2025. január 1-én indul, vezetője Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság korábbi elnöke Pintér István lesz. Egyik fő céljuk az online visszaélések visszaszorítása lesz. Az ázsiai dömping ellen közös európai fellépés készül, de legvégső esetben akár az oldal magyarországi elérhetetlenné tétele is felmerülhet – hangzott el egy, a témában tartott tájékoztatón.

Az új hatóság célja a fogyasztóvédelem hatékonyságának növelése – mondta az új vezető, aki szerint fontos az is, hogy tevékenységük láthatóbbá váljon a nyilvánosság számára, és a fogyasztók bizalmát erősítse. Ezt célzott kampányokkal tervezik elérni, de iskolákba is ellátogatnak.

Azt tervezik, hogy a jól működő cégek pozitív tanúsítást kapjanak, ezzel is ösztönözve a vállalkozásokat a fogyasztóbarát hozzáállásra. A szabályozási háttér is átláthatóbbá válik, például a felügyeleti díjak kezelésében: a korábban a NÉBIH által beszedett díjak a NAV-hoz kerülnek, ugyanakkor a díjak mértéke nem változik.

A Fogyasztóvédelmi Hatóság idén 38 vizsgálati témakört határozott meg, ez 2025-ben 50-re emelkedik. A kiemelt szempontjai között szerepelnek a beérkező fogyasztói panaszok és a széles fogyasztói kört érintő problémák, a hagyományosan ismétlődő, kiemelten fontos vizsgálatok, az újonnan megjelenő, nem várt problémák, valamint a kormányhivatali, civil szervezeti vagy békéltető testületi jelzések – mondta Gerlaki Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztési stratégiáért és kifektetésért, fogyasztóvédelemért, valamint kereskedelemért felelős helyettes államtitkár.

A 2025-ös témakörök négy fő csoportba sorolhatók:

kormányzati szempontból kiemelt vizsgálatok (17),
alapvizsgálatok (17),
szezonális vizsgálatok (7),
és innovatív, nemzetközi vagy saját fejlesztésű vizsgálatok (9).
Év közben indokolt esetekben rendkívüli témavizsgálatot rendelhet el a miniszter.

Lehet szankcionálni a nagy külföldi kereskedőket is?
A magyar kormány számára kiemelt kérdés a Temuhoz, Shienhez és más hasonló webshopokhoz kapcsolódó problémák kezelése. A tervek szerint nemcsak a gyártók és forgalmazók, hanem maguk a platformok is szankciók alá eshetnek. A fogyasztóvédelem keretében olyan eszközöket alkalmaznak, mint például a próbavásárlások és a rendszeres megfigyelés.

Amennyiben bejelentés érkezik, a kormányhivatal vizsgálatot indít, és szükség esetén bírói úton szigorú bírságot szabhat ki. A probléma nem csak Magyarországot érinti, az ország aktívan részt vesz uniós szintű akciókban is – mondta Csákiné Gyuris Krisztina, a tárca főosztályvezetője.

Gerlaki Bence hozzátette, hogy a hatóság eszköztárában

akár a problémás oldalak elérhetetlenné tétele is benne van, erre abban az esetben kerül sor, ha a fogyasztók széles körét érintik a feltárt panaszok.