Orbitális pofon készül Musknak, Bezos boldog – napokon belül új korszak kezdődik az Amazon történelmében

Amazon több mint 3200 kis műholdat tervez Föld körüli pályára állítani, hogy gyors, alacsony késleltetésű internetet nyújtson a világ legelzártabb pontjain is. A cél: letörni a Starlink egyeduralmát, és digitális szolgáltatásaival új piacokat nyerni.

Napokon belül új korszak kezdődik az Amazon történetében: ha az időjárás is engedi, az április 9-i vihar okozta halasztás után a retail óriás végre beléphet az űriparba. Floridában már indításra készen áll a United Launch Alliance (ULA) rakétája, fedélzetén az Amazon új műholdas internetszolgáltatás-projektje, a Kuiper első 27 műholdjával. A Kuiper célja, hogy a világ bármely pontjára el lehessen juttatni a nagy sebességű, alacsony késleltetésű internetet.

Az Amazon vállalása nem ismeretlen, ugyanis az Amazon most megpróbál olyan versenytársakat lenyomni, mint a a SpaceX Starlinkje, az európai OneWeb, valamint a kínai Thousand Sails és GuoWang. A műholdas széles sávú internetpiac gyorsan növekszik, és már nemcsak a magáncégek, hanem a kormányok is egyre nagyobb érdeklődést mutatnak iránta.

Miért különlegesek az Amazon Kuiper-műholdjai?
Bár a rakéták terén hátrányban van, az Amazonnak más típusú előnyei vannak. A cég saját online ökoszisztémával rendelkezik, így a Kuiper kapcsolódhat az Amazon webáruházához, a Prime előfizetéshez – sőt akár annak része is lehet.

Az amerikai Prime-előfizetők száma már most 180 millió, így egy Kuiper-alapú csomag azonnal hatalmas piaccal indulhatna.

Továbbá a szolgáltatást összekapcsolják az Amazon Web Servicesszel (AWS) is. Az AWS adatközpontjai ideális helyszínt kínálnak a Kuiper földi állomásai számára, ami felgyorsíthatja a kiépítést. A Kuiper kifejezetten biztonságra törekvő ügyfeleknek privát kapcsolódási lehetőséget is kínál majd: az adatforgalom így nem megy át a nyilvános interneten, kizárólag az Amazon hálózatán.

Lehetséges, hogy az Amazon egy olyan rést is felfedezett a piacon, amely politikai bizalmatlanságból fakad. A SpaceX és Elon Musk Trump korábbi elnökhöz fűződő kapcsolatai miatt néhány külföldi partner kételkedik a hosszú távú együttműködésben. Kanada például márciusban lemondott egy 100 millió kanadai dolláros szerződést a Starlinkkel, miután Trump új vámokat vezetett be Kanadával szemben. Olaszország szintén újratárgyalja egy 1,5 milliárd eurós szerződését, tartva az amerikai elköteleződés ingatagságától – írja a The Economist.

Bár a Starlink jelenleg egyeduralkodó a műholdas internetpiacon, az Amazon hatalmas anyagi és technológiai háttérrel, valamint kiterjedt digitális infrastruktúrával száll be a versenybe. Ha a Kuiper sikerrel jár, az alapjaiban változtathatja meg a globális internet-hozzáférést – és az Amazon saját jövőjét is.

Ez már a gazdagok harca
Az Amazon vezetője, Jeff Bezos több területen is azon dolgozik, hogy lenyomja Elon Muskot. Nemcsak a műholdipart, hanem az űripart is megcélozta. A Blue Origin nevű cége éveken keresztül lemaradásban volt a rivális SpaceX-szel szemben, ezért Bezos most radikális változtatásokkal próbálja versenyképesebbé tenni a Blue Origint, mégpedig az Amazonnál bevált kemény munkakultúra és üzleti stratégia bevezetésével. A világ harmadik leggazdagabb embere a cég alapítójaként és egyedüli részvényeseként személyesen vesz részt a vezetőség átalakításában. Az új vezetés érkezésével párhuzamosan a cég eddigi legnagyobb elbocsátási hullámát is végrehajtották: 2024 februárjában a vállalat több mint 10 ezer dolgozójának 10 százalékát küldték el.