NEM Dubrovnik: TV-reklámok vagy digitális TV-reklámok

Közép-Európa még nem teljesen alkalmazza a digitális hirdetéseket a televízióban, a hirdetési szintek nem mindig érhetők el, de a YouTube Premium a harmadik legnépszerűbb platform.

Maria Rua Aguete, az Omdia ügyvezető igazgatója és technológiai munkatársa szerint nincs egyetlen helyi szereplő sem, amely a régió vezetőjének tekinthető. Így Kelet-Európa első számú szereplője a Netflix, ezt követi a Disney, a harmadik helyen pedig az HBO Max áll.

Rua Aguete a NEM Dubrovniknak elmondta, hogy míg a világ többi részén a lineáris és fizetős tévészolgáltatások száma csökkent, Közép-Európában nőtt. A csatlakoztatott tévéből származó bevételek is alacsonyak, és a bejövő bevételek a Google és testvérvállalata, a YouTube felé tartanak. „A világ többi részén a tévékészülékek bevételeinek 23%-a már digitális és bevételekhez kapcsolódik. De nézzük csak ezt a régiót, ez az arány csak 3%.

2019-ben a YouTube okostévé-penetrációja mindössze 45% volt, most ez az arány 52%. A Netflix tévés penetrációja továbbra is 86%, mobilon pedig mindössze 37% nézi a videókat. „Tehát a Netflix növelni akarja a mobilos részesedését, a YouTube pedig egyre inkább a tévéken szeretne megjelenni.”

Inga Alika, az Alika Media and Tech alapítója és vezérigazgatója elmondta, hogy nehéz meggyőzni a régió igazgatótanácsait arról, hogy a streaming és az online videózás egy lehetséges opció, miközben a eredmény stabil marad. „Miért kellene felforgatni a piacot?” – kérdezte. „De a baltiak mások… Az OTT streaming 2024-ben már meghaladta a hagyományos fizetős tévés streaminget, és a balti előfizetések többsége helyi szereplőktől származik.”

Lettországból származó friss adatok szerint a tévé nézettsége mára 61%-on áll, mivel az otthonok többségében már van ilyen.

Lucyna Koba, a Nielsen Media lengyelországi közönségmérési piacvezetője megkérdőjelezte az elköteleződés szabályait. Ha a YouTube tévé, akkor kezdjük az alapoknál. Mi a tévé definíciója? Igen, és véleményem szerint a tévé definíciója a főként professzionálisan előállított tartalom, függetlenül attól, hogy hol nézik. Végül, ezt mobilon, tévéképernyőn nézik. De ez a professzionálisan előállított tartalom. Nem ez a YouTube esete. A YouTube-ot inkább egy forgalmazónak nevezném. A professzionális és amatőr producerek forgalmazójának.”

Michal Stefanski, a Google közép-kelet-európai partnerségi vezetője nem értett ezzel egyet: „A YouTube kétségtelenül professzionálissá válik, mert általában véve túl sok tartalom érhető el… ahhoz, hogy valóban felkeltsd a figyelmet, jobb tartalmakat kell készítened, és ezeket a tartalmakat olyan platformokon kell megjelenítened, ahol a felhasználók látni akarják.”

Stefanski szerint a videó áll a nyugat-európai online bevételek növekedése mögött, míg a keleti területeken az adatok még mindig túl alacsonyak ahhoz, hogy relevánsak legyenek. „Manapság azt látjuk, hogy a műsorszolgáltatók nem engedhetik meg maguknak, hogy ne legyenek digitális eszközeik, alapvetően digitális eszközökkel kell rendelkezniük ahhoz, hogy megragadják ezt a lehetőséget” – mondta.

Denis Oštir, a VIDAA főszerkesztője, egy vezető okostévé-platformé, amely világszerte több mint 40 millió eszközt működtet, szintén kifogásolta a vita irányát. „Azt hiszem, az iparágban az a probléma, hogy mindenki minden akar lenni. A telekommunikációs cégek például tartalomkészítők, tartalomgyártók, hirdetésszerverek, hardvergyártók akarnak lenni. Mindenki minden akar lenni. És ennek semmi értelme.”

„Úgy döntöttünk, hogy választ akarunk adni, de aztán azt mondtuk, istenem, ugyanazokkal a partnerekkel harcolunk, akik már a platformunkon vannak. A probléma az, hogy összemosódik a tér, túl zsúfolttá, túl drágává válik, és ami a legfontosabb, végül az ügyfelek a megfelelő élményt kapják.”

Tovább a cikkre: broadbandtvnews.com