Kampány a globális platformok térnyerése ellen – az osztrákok példátlan összefogással küzdenek

Nemcsak nálunk jellemző, hogy a hirdetési költések nagyobb része a helyi kiadók helyett a nemzetközi techcégeknél landol. Így még kevesebb erőforrás juthat a lokális médiában a minőségi tartalmak előállítására. Az osztrákok most Made in Austria – Made for Austria címmel kampányt indítanak a hirdetők érzékenyítésére, ami komoly összefogást eredményezett: az egész iparág együttesen a kezdeményezés mögé állt. Ennek kapcsán összegyűjtöttünk néhány magyar javaslatot.
Ausztriában példátlan összefogás jött létre az Osztrák Rádió és Televízió (ORF), az Osztrák Magánműsorszolgáltatók Szövetsége (VÖP) és az Osztrák Újságkiadók Szövetsége (VÖZ) között. A kampány célja, hogy ráébressze a hirdetőket: nem mindegy, hogy reklámköltéseik helyi médiumokhoz vagy globális platformokhoz kerülnek.

Hatalmas összegekről van szó
A nemzetközi platformok – például a Google, a YouTube, a Facebook, az Instagram vagy a TikTok – évente 2,6 milliárd eurót vonnak ki az osztrák piacról. Az osztrák médiumok összesített reklámbevétele ma már kisebb, mint amit az online óriásplatformok realizálnak az országból. Magyarországon hasonló a helyzet, 2016 óta haladja meg a globális médiaköltés a lokálist a digitális médiában, az előbbi már majdnem a duplája az utóbbinak.

Az osztrákok felhívják a figyelmet, hogy ebben a folyamatban nemcsak vállalati döntéshozók vagy állami intézmények vesznek részt, hanem gyakran maguk a médiumok is, amelyek saját hirdetéseiket közvetlenül a közösségi médiában futtatják. Mindez veszélybe sodorja a belföldi médiapiacot, amely a társadalom számára fontos funkciókat lát el: támogatja a gazdaságot, munkahelyeket teremt, elősegíti a demokratikus kultúrát és megbízható, hatékony reklámkörnyezetet biztosít a hirdetők számára.

Hosszabb távon a hirdető vállalatok is veszítenek, hiszen csökken a választási lehetőségük és rugalmasságuk. Kampányunkkal az osztrák értékteremtés, az átláthatóság és a reklámhatékonyság mellett tesszük le a voksunkat – nyilatkozta Mario Frühauf, az Osztrák Magánműsorszolgáltatók Szövetségének elnöke.

Tovább a cikkre: mediafuture.hu