Gamerekből drónpilóták: Az Xbox jelenti a legnagyobb előnyt az ukrán hadseregnek a frontvonalon

A videójátékok iránti szenvedély váratlan előnnyé vált az ukrán hadsereg számára az Oroszország elleni háborúban. Az ukrán katonai tisztviselők szerint a videójátékokon edzett fiatalok – és kevésbé fiatalok – kulcsszerepet játszanak a harctéri sikerekben – különösen az első személyű nézetből irányítható (FPV) drónok kezelésében.
Oleg Grabovyy, a New Yorkból származó ukrán–amerikai, aki jelenleg az ukrán 25-ik légideszant dandárnál dolgozik kiképzőként, úgy fogalmazott: a „sok játéktapasztalattal” rendelkező külföldi önkéntesek az ukrán hadsereg titkos fegyverévé váltak.

Az Xbox kontrollerrel szerzett kézügyesség közvetlenül átvihető a drónok vezetésére. A legjobb FPV-pilóta, akivel valaha találkoztam, óriási gamer volt – nyilatkozta Grabovyy a The Independent brit lapnak.

Az ukrajnai háború egyre inkább a technológiai fölény és a precíziós hadviselés terepe lett, ahol a frontvonalakon használt FPV-drónok fontos szerepet töltenek be. Ezek a kis méretű, távirányítású eszközök képesek közvetlenül a harci cselekmények felett dolgozni, felderítést végezni, sőt robbanóanyagokat is célba juttatni.

A drónkezeléshez szükséges gyors reflexek és térbeli tájékozódás olyan készségek, amelyeket sokan évek alatt sajátítottak el a videójátékok világában – most azonban ezek az ismeretek a valóságban is életeket menthetnek a New York Post szerint.

Játékból valóság: a drónháború pszichológiája az ukrán fronton
A drónokhoz használt headsetek technológiailag nem különböznek sokban a VR-rendszerektől, a vezérlőeszközök pedig gyakran a videójáték-konzoloknál megszokott joystickokhoz hasonlítanak – írja a Business Insider.

A digitális kultúra és a katonai valóság közötti átfedést jól mutatja a „Death From Above” nevű videójáték is, amely egy ukrán FPV-drónkezelő szemszögéből mutatja be a harctéri műveleteket. A játékosnak a levegőből kell az ellenséges célpontokat támadnia – hasonlóan ahhoz, amit a valódi drónpilóták nap mint nap végeznek a fronton.

Csakhogy míg a játékban minden újraindítható, a valóságban nincs „reset” gomb.

„Az emberek azt gondolják, hogy egy katonai drónt vezetni olyan, mintha a Call of Dutyt játszanánk – amíg rá nem jönnek, hogy nincs újraindítási lehetőség” – mondta egy drónoperátor a lapnak.

Az ukrajnai égbolton folyamatosan jelen vannak a drónok – néhányan felderítést végeznek, mások halálos rakományt szállítanak. A kezelők egy sötét, zárt térben ülve, a headseten keresztül irányítják ezeket a gépeket, és miközben a mozdulatok ismerősek lehetnek egy videójátékos számára, a következmények – valós emberek valós halála – teljesen más súllyal bírnak.

A drónháború így nemcsak technológiai, hanem pszichológiai kihívás is – és egyre inkább formálja a modern hadviselést.

A katonai drónok bevetése nem csupán annyiból áll, hogy egy kezelő elindítja a rendszert, majd az eszközt rávezeti a célra. Az akciók mögött komoly technikai, stratégiai és hírszerzési előkészítés áll.

A lapnak az egyik drónkezelő elmondta, hogy minden egyes művelet előtt komplex elemzési és tervezési munka zajlik. A kezelőknek először részletesen át kell tekinteniük a drón műszaki beállításait, majd a konkrét célpont és annak környezete alapján finomhangolásokat kell végezniük. Ehhez figyelembe kell venni a várható akadályokat, például az ellenséges jelzavarást is.

A drón bevetésének előkészítésekor valós idejű hírszerzési információkat is felhasználnak, amelyek a harctéri helyzetet és a terepviszonyokat térképezik fel. Ezeket az adatokat a kezelőknek gyorsan és hatékonyan kell feldolgozniuk, mivel a sikeres támadás kulcsa a pontos időzítés és a megfelelő reakció.

Mindezek mellett a drónkezelőknek a bevetések előtt egyeztetniük kell a katonai parancsnoksággal is, hogy biztosítsák a művelet koordinációját és az összhaderőnemi együttműködést. Ez a folyamat garantálja, hogy a drónok bevetése összhangban legyen a hadműveleti célokkal.

A modern hadviselés új dimenziót kapott az FPV-drónok elterjedésével, de ezek működtetése jóval összetettebb feladat, mint ahogy azt sokan elképzelik. A drón útja a célpontig ritkán egyenes, és a kezelőknek valós időben kell élet-halál kérdésű döntéseket hozniuk – néha másodpercek töredéke alatt.

Egy, a frontvonalban szolgáló ukrán FPV-pilóta, akit Typhoon fedőnéven ismernek, a Business Insidernek elmondta: a célpontig vezető úton nem csupán a terepet, hanem az ellenség aktív védekezését is figyelembe kell venni. A drónokat rendszeresen fenyegetik ellenséges drónok, jelzavarók, vagy akár közvetlen támadások – mind a gép, mind a kezelő ellen.

A repülés alatt a legnagyobb kihívás, hogy minden döntést azonnal, valós időben kell meghozni. Nemcsak a célra kell összpontosítani, hanem el kell kerülni az ellenség ellenintézkedéseit is – legyen szó drónelhárításról vagy akár a saját pozíciónk beméréséről – mondta Typhoon.

A drónkezelők így nemcsak technikai eszközöket irányítanak, hanem taktikai manővereket hajtanak végre, miközben saját biztonságuk is folyamatos veszélyben van. Az FPV-hadviselés nemcsak a csúcstechnológiáról, hanem emberi koncentrációról, reflexekről és lélekjelenlétről is szól – a modern harcmező egyik legintenzívebb frontvonalán.

A játékosok nagyszerű drónpilóták, mert hozzászoktak a képernyőn megjelenő gyors mozgású helyzetekhez, és ilyenek fordulnak elő a valódi drónműveleteknél is. Már van tapasztalatuk a gyors döntéshozatalban, a gyors reagálásban és az összetett rendszerek irányításában, amelyek mind fontos készségek a harcban – mondta az egyik FPV-egység parancsnoka.

Pontokat érnek az orosz célpontok
A fentieken felül a videójátékok világából merít ihletet az ukrán hadsereg legújabb motivációs rendszere, amelynek célja, hogy növelje a drónok hatékonyságát és ösztönözze a katonák aktivitását az orosz célpontok elleni támadásokban. A „Drónok hadserege” nevű bónuszprogramban

a katonák pontokat kapnak, ha videóval igazolják, hogy sikeresen megsemmisítettek orosz katonai eszközöket vagy élőerőt – írja a Politico.

A pontgyűjtő rendszer lényege, hogy a fronton szolgálók digitálisan feltöltött bizonyítékok – például drónfelvételek – alapján juthatnak hozzá jutalmakhoz. Ezek a pontok hamarosan egy új, „Brave 1 Market” nevű online piactéren válthatók be, ahol a katonai egységek közvetlenül rendelhetnek modern technológiákat és felszereléseket egységeik számára.

„A Brave 1 Market olyan lesz, mint az Amazon a hadsereg számára – lehetővé teszi, hogy a katonai egységek közvetlenül vásároljanak olyan technológiákat, amelyekre a háborús fronton van szükségük” – mondta Mikhajlo Fedorov miniszterelnök-helyettes és digitális átalakulásért felelős miniszter egy hétvégi katonai techkonferencián Kijevben.

A rendszer célja nemcsak a harci hatékonyság növelése, hanem a digitalizáció révén történő decentralizált felszereléselosztás is. A kormány reményei szerint a piaci alapú jutalmazási rendszer lehetővé teszi a katonai egységek gyorsabb ellátását olyan felszerelésekkel, amelyekre azonnali szükségük van a frontvonalon – legyen szó drónalkatrészekről, kommunikációs eszközökről vagy más technikai megoldásokról.

A háború új korszakában tehát nemcsak a technológia játssza a főszerepet, hanem a motivációs rendszerek is – olyanok, amelyek korábban csak videójátékok világában léteztek.

Ukrajna tovább mélyíti a digitális hadviselés integrációját az új programmal. A videójátékok mechanikáját idéző rendszer részletesen szabályozza, milyen típusú találatokért hány pont jár a katonáknak, amelyeket később felszerelésre válthatnak.

A rendszer értelmében:

20 pont jár egy ellenséges harckocsi megrongálásáért;
40 pont a tank teljes megsemmisítéséért;
egy mobil rakétarendszer kiiktatásáért – a fegyver kaliberétől függően – akár 50 pont is elérhető;
míg egy ellenséges katona megölése 6 pontot ér.
A találatokat a katonák drónfelvételek segítségével igazolják, amelyeket fel kell tölteniük az ukrán hadsereg Delta nevű kommunikációs és helyzetfelismerő rendszerébe.

A megszerzett pontokat ezután az egységek a közeljövőben a Brave 1 Market nevű digitális piactéren válthatják be korszerű haditechnikai eszközökre. A választék már most is széles: például egy Vampire típusú drón 43 pontba kerül, míg a „Baba Yaga” becenévre hallgató, többrotoros, 15 kg-os robbanófejet szállító támadódrón is elérhető lesz.
A pontbeváltás után a megrendelt eszközöket az ukrán kormány fizeti ki, és rendszerint egy héten belül kiszállítják a frontra.

Röviden: pusztítasz, megkapod a pontokat, a pontok felhasználásával veszel egy drónt – foglalta össze a rendszer lényegét Fedorov.

A jutalmazási rendszer célja, hogy ösztönözze a precíziós csapásokat és rugalmasabbá tegye a fronton harcoló egységek felszerelés-ellátását – egy olyan háborúban, ahol a technológiai fölény napról napra döntőbbé válik.

Tovább a cikkre: Index.hu