10 000 felett jár a Starlink műholdak száma, de a java még hátra van.
A SpaceX a világ legnagyobb űripari vállalata, amely csak idén 137 rakétát indított útnak, és október 19-én duplázott: gyors egymásutánban két Falcon 9 hordozórakéta is felszállt, az egyik a floridai Cape Canaveral, a másik pedig a kaliforniai Vandenberg Space Force kilövőállomásról. A két űrmisszió újabb 56 Starlink műholdat állított alacsony Föld körüli pályára, és a kilövésekkel már 10 000 felett jár a konstelláció, bár még nem mindegyik új műhold áll szolgálatba – és jó párat leselejteztek.
Ez a szám azért döbbenetes, mert 2018-ban a SpaceX két prototípussal indított, és 2020 elején csak 120 Starlink haladt nagy sebességgel a fejünk felett, ma viszont az összes aktív műhold kétharmada(!) a SpaceX internetes konstellációjához tartozik. A két pólust leszámítva teljes és kiesésmentes az internetes lefedettség az egész bolygón, az óceán legfélreesőbb szegleteit beleértve. Amikor ugyanis a műholdak nem képesek földi, vízi vagy légi vevőegységekhez és bázisállomásokhoz csatlakozni, lézeres átvitellel szórják egymás között a jelet a vákuumban. Több száz műhold tesztjelleggel a piacon lévő okostelefonokkal is képes kommunikálni SMS, valamint hanghívás formájában, a konstelláció és a sávhasználati engedélyek bővülésével pedig jöhet az internetes adatforgalom, speciális hardver vagy vevőegység nélkül.
Starlink internetes előfizetés árak Magyarországon
Standard Lite: 11 900 forint / hó + 137 000 forint (vevőegység)
Standard: 17 000 forint / hó + 137 000 forint (vevőegység)
Mini Lite: 11 900 forint / hó + 101 569 forint (vevőegység)
Mini: 17 000 forint / hó + 101 569 forint (vevőegység)
Standard 12 hónapos hűségidővel: 17 000 forint/hó + ingyenes vevőegység
Az év vége felé a Starlink több mint 7,5 millió előfizetővel rendelkezik és a Quality Space 11,8 milliárd dolláros árbevétellel számol 2025-ben, úgyhogy egyik pillanatról a másikra a föld körüli konstelláció lett a SpaceX fő bevételi forrása, amiből a Starship óriásrakéta fejlesztését fedezik. Ez utóbbi túl van a Block 2-es generáció utolsó, 11-es tesztmisszióján, amely sikeresen, bár nem sérülésmentesen landolt az óceánban, szóval már a még robusztusabb Starship Block 3 kilövésének előkészületei zajlanak.
A Starlink-Starship kapcsolat öngerjesztő szinergia: amíg egy Falcon 9 rakéta 17,5 tonnányi műholdat képes LEO pályára állítani újrahasználható gyorsítófokozattal, a Starship Block 3 akár 200 tonnát is felhajíthat újrahasználható első és második fokozattal, így az internetes konstelláció összkapacitása öt év alatt meghússzorozódhat. A Morgan Stanley szerint ezzel a 100 Mbps körüli letöltési átlagok elérhetik az 1 Gbps-ot, az előfizetők száma pedig a 20-50 milliót, 20-48 milliárd dolláros árbevétellel.
A több befolyó pénzből nagyobb keret jut a Starship fejlesztésére, melynek új változatai még hatékonyabban, még több műholdat indíthatnak útnak. Persze Elon Musk nem netezésre fejleszti Elon Musk a csillaghajót, igaz, nem is csillagközi invázióra: az első cél a Hold elérése és az állandó jelenlét biztosítása rajta, aztán jöhet a Mars, évi több ezer rakétát útnak indítva, hogy a Vörös Bolygón önfenntartó civilizáció alakulhasson ki. Addig viszont rengeteg munka van még hátra: meg kell oldani például a Starship hővédő csempéinek felemás megbízhatóságát, és javítani a kilövőállomás tűrőképességét, mert egy-egy kilövés elképesztő energiával terheli meg azt. A Raptor 3 rakétamotor ugyancsak folyamatos finomításokon esik át.
A SpaceX az evőpálcikának nevezett szerkezettel már sikeresen elkapta a levegőben az űrből visszatérő Super Heavy gyorsítófokozatot, ám a föld körüli pályáról visszatérő Starship (mármint a második fokozat) landolása saját kilövőállásán egyelőre csak álom. Márpedig a vállalat nem egyszer, hanem több tucat alkalommal szeretné felhasználni ugyanazokat a rakétafokozatokat, és 31 misszióval, illetőleg visszatéréssel a háta mögött a Falcon 9 flottavezére bizonyítja, hogy nem lehetetlen a dolog. A megvalósítás ugyanakkor még évekre van.
Tovább a cikkre: prohardver.hu