Úgy nő a Facebook és az Instagram nyeresége, mintha frissen felfutó alkalmazások lennének

Néhány éve a piac úgy ítélte meg, hogy a Meta érett cég lett, amely már nem tudja nyereségét növelni. Ehhez képest már egyhuzamban negyedszer hoz 20 százalékos bevételnövekedést a negyedéves jelentés.

Közzétette második negyedéves jelentését a Meta (Facebook) a szerdai amerikai tőzsdei kereskedés után. A számok jóval meghaladtak az elemzői várakozásokat: az árbevétel 39 milliárd dollár lett a 38,3 milliárdos becsléssel szemben, az egy részvényre jutó eredmény pedig 5,16 dollár, miközben 4,73 dollárt vártak.

Impresszív árbevétel-, és nyereségnövekedés
Az árbevétel növekedése 22 százalék az egy évvel korábbihoz képest, és ez már
a negyedik egymást követő negyedév, hogy a társaság 20 százalék fölötti növekedést ér el.

A nettó nyereség 73 százalékkal ugrott meg 7,8 milliárdról 13,47 milliárd dollárra, részvényenként számolva pedig 2,98-ról 5,16 dollárra.

Az emberiség színe-java
A hatalmas növekedés jórészt a Facebook és az Instagram reklámbevételeinek növekedéséből adódik, miközben a felhasználószám már nem tud növekedni: 3,27 milliárd naponta aktív felhasználója van a cégnek. Már nem adják meg külön a Facebook és az Instagram adatait, és a havonta aktív felhasználókét sem, de akárhogy is nézzük, a 3,27 milliárd a a 8 milliárdos emberiség 40 százaléka,
és ha ebben van esetleg duplikált adat (egyazon felhasználó független Facebook, illetve Instagram regisztrációval), álprofilok és hasonló, a számot a valóságos fölé növelő tényezők, akkor is annyi tényleges felhasználóról van szó, ami az emberiség színe-javát adja.

Boldogan költenek a reklámozók
A több milliárdos ügyfélállomány így adott, a reklámozók pedig egyre szívesen költenek többet a Metánál, hisz hol máshol lehetne elérni több milliárd embert? Esetleg a Google-nál a YouTube által, vagy a TikTokon, náluk is szépen nő a bevétel. Mindenesetre a Meta 22 százalékos reklám árbevétel növekedést ért el, miközben a Google anyacége, az Alphabet 11 százalékról számolt be.

Optimalizálták a költségeket
A Meta az év hátralévő részét is kedvezően ítéli meg: a harmadik negyedévre 38,5 és 41 milliárd dollár közti árbevételt várnak, az év egészére pedig 96 és 99 milliárd közöttit. A cég 2022 óta költségcsökkentéseket is végrehajtott, 21 ezer embert elbocsátott, jelenleg közel 71 ezren dolgoznak a cégnél. A társaság működési árrése 29 százalékról 38 százalékra nőtt: ilyen számmal legfeljebb az Apple büszkélkedhet.

Mesterséges intelligencia
Mindeközben a Meta nem keveset költ fejlesztésre: hatalmas tételben vásárolja a mesterséges intelligencia fejlesztéséhez szükséges chipeket, és Mark Zuckerberg, a cég alapítója és vezetője abban bízik, hogy az általuk fejlesztett MI alkalmazás lesz a legelterjedtebb a felhasználók között. A költséges fejlesztés még a jövő évbe is zajlani fog, de ezt egyelőre bőségesen fedezi az árbevétel impozáns növekedése.

Részvényárfolyam
A részvényárfolyam a tőzsdei nyitvatartás utáni indikatív kereskedésben 5 százalékkal emelkedett, idei teljesítménye eddig 34 százalékos ugrás az év eleji értékhez képest. Ha a részvényenkénti közel 5,2 dolláros nyereséggel számolunk, akkor egész évre 21 dolláros részvényenkénti eredményt kapunk, ami 500 dolláros részvényárfolyam mellett 24-es P/E értéket ad. Ez egy technológiai cégnél nem túl magas, különösen, ha az erős növekedés kitart még a következő negyedévekben, így a részvény a nagy emelkedés ellenére nem mondható túlárazottnak.