Hatalmas bírságot kap a Meta a Facebook Marketplace miatt, beérett a büntetés

Közel egymilliárd dolláros EU-s bírságot kapott a nyakába a Meta, mert a vizsgálat bebizonyította, hogy olyan adatokat használt fel a Facebookon hirdető rivális platformoktól, amelyekkel a Marketplace-t erősítette.

A Meta 798 millió eurós (324,7 milliárd forint) bírsággal sújtották az Európai Unió szabályozói, mivel a Facebook Marketplace szolgáltatását összekapcsolta saját közösségi hálózatával – tehát, hogy csak a Meta (Facebook, Instagram) felhasználói használhatják. Ez az amerikai tech óriás első bírsága az EU versenyjogi szabályainak megsértéséért. Az Európai Bizottság áttörést jelentő döntése szerint a Meta köteles megszüntetni a Facebook apróhirdetési szolgáltatásának a közösségi médiaplatformhoz való kötését, valamint tartózkodnia kell a tisztességtelen kereskedelmi feltételek kiszabásától a rivális használtcikk-platformokra.

„A Meta a Facebook Marketplace online apróhirdetési szolgáltatását összekapcsolta a személyes közösségi hálózatával, és tisztességtelen kereskedelmi feltételeket rótt más online apróhirdetési szolgáltatókra” – mondta Margrethe Vestager, az EU versenyjogi biztosa, aki szerint „ezt azért tette, hogy a saját szolgáltatását, a Facebook Marketplace-t támogassa”. A bírság valószínűleg az egyik utolsó intézkedés Vestager részéről, aki az év vége előtt távozik posztjáról. Az elmúlt évtizedben ő volt az egyik legkeményebb kritikus a Szilícium-völggyel szemben, több milliárd eurós versenyjogi bírságot szabva ki, köztük több mint 8 milliárd euró összegű büntetést a Google ellen – írja a Bloomberg.

Mások adatait használta a Meta a Marketplace erősítéséhez
A döntés egy vizsgálatot követett, amely azt elemezte, hogyan használja ki a Meta a Facebook többmilliárdos felhasználói táborát a versenytársak kiszorítására. Az EU felügyelői azt is megállapították, hogy a Meta olyan adatokat használt fel a Facebookon hirdető rivális platformoktól, amelyekkel a saját Marketplace szolgáltatását erősítette.

A Meta megfogadta, hogy fellebbez az uniós bíróságokon, ami több évig is elhúzódhat. Azt állította, hogy a bírság „figyelmen kívül hagyja a virágzó európai piac valóságát”, és „védelmet nyújt a nagy, bejáratott cégeknek”. A Facebook Marketplace-t más szabályozók is célba vették. A brit versenyhatóság lezárta saját vizsgálatát, miután több engedményt tett a Meta.

A Meta 40,6 milliárd dolláros bevételt jelentett a szeptember 30-án végződött negyedévben, ami 19 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. Az utóbbi években a Meta azon dolgozik, hogy egyensúlyba hozza a mesterséges intelligenciába és a virtuális valóságba irányuló hatalmas beruházásait, miközben igyekszik fenntartani digitális hirdetési üzletágának növekedését.