Humanoid robotok: Kína legyőzné a Teslát

Kína uralja az elektromos járművek piacát. Most a Teslát üldözi, új lapot nyit meg az akkumulátorral működő humanoidok építésének versenyében, amelyek várhatóan felváltják a futószalagokon elektromos járműveket építő emberi munkásokat.

A héten Pekingben megrendezett Robot Világkonferencián több mint két tucat kínai vállalat mutatott be humanoid robotokat, amelyeket gyárakban és raktárakban való használatra terveztek, és még többen mutatták be a megépítésükhöz szükséges, Kínában gyártott precíziós alkatrészeket.

Kína előretörése a feltörekvő iparágban a több mint egy évtizeddel ezelőtti kezdeti elektromos autózás mögött meghúzódó képletből meríthető: a kormány támogatása, az új belépők széles köréből származó kíméletlen árverseny és egy megalapozott ellátási lánc.
„A kínai humanoid robotipar egyértelmű előnyöket mutat az ellátási lánc integrációja (és) tömegtermelési képességei terén” – mondta Arjen Rao, a kínai székhelyű LeadLeo Research Institute elemzője.

A robotizálási erőfeszítéseket Hszi Csin-ping elnök politikája támogatja, amely szerint „új termelőerőket” fejleszt ki a technológiában – ez az eheti esemény brosúráiban is szerepel.
Peking városa januárban 1,4 milliárd dolláros állami támogatású alapot indított a robotikára, míg Sanghaj júliusban bejelentette egy 1,4 milliárd dolláros humanoid ipari alap létrehozását.
A héten bemutatott robotok ugyanazoktól a hazai beszállítóktól származnak, amelyek meglovagolták az elektromos járművek hullámát, beleértve az akkumulátor- és érzékelőgyártókat.

A Goldman Sachs januári előrejelzése szerint a humanoid robotok éves globális piaca 2035-re eléri a 38 milliárd dollárt, és csaknem 1,4 millió szállítmányt szállítanak fogyasztói és ipari alkalmazásokra. Becslések szerint az alkatrészek költsége 2023-ban egyenként körülbelül 150 000 dollárra esett, a kutatási és fejlesztési költségek nélkül.

„Nagy lehetőség van a költségek csökkentésére” – mondta Hu Debo, a Shanghai Kepler Exploration Robotics vezérigazgatója, a Shanghai Kepler Exploration Robotics nevű vállalat tavaly társalapítója a Tesla Optimus humanoid robotja ihlette.

„Kína a gyors iterációra és gyártásra specializálódott.”
Hu cége a munkásrobot ötödik verzióján dolgozik, amelyet a gyárakban kipróbálhat. Arra számít, hogy az eladási ár nem éri el a 30 000 dollárt.

Amikor a Tesla 2019-ben megnyitotta sanghaji gyárát, a kínai tisztviselők azt mondták, hogy arra számítottak, hogy az elektromos járművek úttörője húzó hatást fog gyakorolni a kínai iparra: egy nagy versenytársat vezet be, amely gyorsan húzná magával a kínai riválisokat.
A Tesla Optimus robotja hasonló hatást fejtett ki, mondta Hu.
Az amerikai autógyártó először 2021-ben mutatta be az Optimust, amelyet Elon Musk vezérigazgató akkor úgy hirdetett, mint „idővel jelentősebb lesz, mint a járműüzletág”.
Musk cége mesterséges intelligencia fejlesztéseket alkalmaz az Optimushoz, amely az elektromos járművekhez készült „Full Self-Driving” szoftvere alapján készült. Kínai riválisok és elemzők szerint a Tesla még vezet a mesterséges intelligencia terén, de Kína képes leszorítani a termelési árakat.
A Tesla a pekingi konferencia melletti kiállításon bemutatta a próbababaszerű Optimust, amint egy plexi dobozban áll egy Cybertruck mellett.
Optimust felülmúlta sok kínai humanoid, akik integettek, sétáltak vagy éppen vállat vontak, de még mindig az egyik legnépszerűbb kiállítás volt, és hemzsegtek a fotózók.
„Jövőre több mint 1000 honfitársam lesz a gyárban” – állt az Optimus melletti tábla.
A Tesla közleményében megismételte, hogy várhatóan túllép a prototípusokon, és jövőre megkezdi az Optimus kis mennyiségben történő gyártását.

Robotok az összeszerelő soron
A hongkongi tőzsdén jegyzett UBTECH Robotics, a megautógyárakban is tesztelte robotjait. A Geelyvel kezdődött, és csütörtökön bejelentette, hogy egy kínai Audi-gyárban tesztelik őket.
„Jövőre a tömeggyártás a célunk” – mondta Sotirios Stasinopoulos, az UBTECH projektmenedzsere.
Ez akár 1000 robotot jelentene a gyárakban – mondta. „Ez az első mérföldkő a nagyszabású bevetés felé.”
Az UBTECH az Nvidiát (NVDA.O) használja robotjaiban, de az alkatrészek több mint 90%-a Kínából származik.
A gyártórobotok jelenlegi piacát – hegesztésre és egyéb feladatokra alkalmas masszív karok – többnyire Kínán kívüli cégek vezették, köztük a japán Fanuc, a svájci ABB mérnöki csoport és a német Kuka, (a kínai háztartási gépeket gyártó Midea tulajdonában), szintén beszáll versenybe.

A Nemzetközi Robotikai Szövetség szerint Kína vezet a világon a gyárilag telepített gyártórobotokkal, ami több mint háromszorosa Észak-Amerikában.
Xin Guobin, Kína ipari és információtechnológiai miniszterhelyettese a pekingi rendezvény megnyitóján elmondta, hogy minisztériuma végrehajtotta Hszi útmutatásait, és Kínát „fontos erővé tette a globális robotiparban”.


Az ország tavaly novemberben humanoid robotok tömeggyártását szorgalmazta 2025-ig, de ez sokkal kisebb léptékben indul el, mint amennyi az elektromos járművek gyártásának átalakításához szükséges.
„Úgy gondolom, hogy valószínűleg legalább 20-30 évnek kell eltelnie ahhoz, hogy a humanoid robotok nagyszabású kereskedelmi alkalmazást érjenek el” – mondta a LeadLeo Kutatóintézet Rao.