Ezen a héten a digitális eszközökről szóló törvény egy trifecta részeként az Egyesült Államok Képviselőháza átveszi a HR 5403-as törvényt , amely a „CBDC Anti-Surveillance State Act” néven is ismert. Noha a törvényjavaslat jóval kevesebb figyelmet kapott, mint a kriptovaluta szabályozási erőfeszítései mellett, elfogadása jelentős károkat okozhat a dollár jövőjében, és visszafoghatja az innovációt mind a köz-, mind a magánszektorban.
A központi banki digitális valuták vagy a CBDC-k az ország fiat valutájának digitális formája – mint a készpénz elektronikus változata. A különbség a CBDC és a például a Venmo fizetési szolgáltatáson vagy a Bank of America alkalmazáson használt pénz között az, hogy a CBDC egy ország központi bankjának kötelezettsége, nem pedig egy kereskedelmi banké.
Az elmúlt öt évben a világ legtöbb központi bankja elkezdte vizsgálni a CBDC kibocsátásának lehetőségét. Az okok országonként eltérőek. Például néhány kis szigetországban, például a Bahamákon, a pénzügyi integráció javítása a bankokhoz való korlátozott hozzáférés és a természeti katasztrófák miatti sebezhetőség miatt a fő motiváció. Más országokban, például az Egyesült Királyságban, a „jövőbiztos” pénzre törekednek, mivel a polgárok kevesebb papírkészpénzt használnak. Bár az okok az egyes országok egyedi követelményeitől függően változhatnak, a trendvonal egyértelmű. Az Atlantic Council kutatása szerint 2024 márciusában 134 ország új rekordja van, és harmincnyolc folyamatban lévő CBDC kísérleti projekttel, köztük Európában és Japánban.
A CBDC kutatása és fejlesztése terén az Egyesült Államok a hét csoport (G7) összes társa mögött lemarad. A G7-en kívül még nagyobb a szakadék. A húsz országból álló tizenegy csoport (G20) a kísérleti szakaszban van, köztük Brazília, India, Ausztrália, Dél-Korea és Törökország. Kína is szerepel a listán, és már 250 millió felhasználója van.
Ez önpusztító lépés lenne a pénz jövőjéért folytatott versenyben.
Az Egyesült Államok által vezetett modellek és szabályozási ütemtervek hiányában egyre nagyobb a kockázata annak, hogy széttagolt fizetési rendszer alakul ki, amelyben a különböző modellek elszaporodnak, és drágábbá és kevésbé hatékonyvá teszik a nemzetközi pénzügyi architektúrát. Ez pont az ellenkezője annak, amit a bankok ezekkel az új technológiákkal próbálnak elérni.
A CBDC-k kritikusai joggal vetnek fel aggodalmukat a polgárok magánélete miatt. Ha a Federal Reserve digitális készpénzt bocsát ki, nem tudná a kormány „felügyelni” a lakosságot, és megnézni, hogyan költik el a pénzüket? A megoldás azonban nem az, hogy az Egyesült Államokat kivonják a játéktérből, ami lehetővé tenné, hogy az olyan országok, mint Kína, amelyek nem fogják előtérbe helyezni a magánélet védelmét, szabványokat állítsanak fel a világ többi része számára. Ehelyett az Egyesült Államoknak együttműködnie kell partnereivel és szövetségeseivel, hogy demokratikus értékekkel rendelkező digitális eszközöket fejlesszen ki – olyanokat, amelyek védik a magánéletet, biztosítják a kiberbiztonságot, és elősegítik egy egészségesebb globális pénzügyi rendszert.
Valójában, ha ez a törvényjavaslat valaha törvény lesz, az Egyesült Államok lenne az egyetlen ország a világon, amely betiltotta a CBDC-ket. Ez önpusztító lépés lenne a pénz jövőjéért folytatott versenyben. Ez aláásná a dollár nemzetbiztonsági szerepét, mivel a döntés csak felgyorsítaná más országok alternatív fizetési rendszereinek fejlesztését, amelyek a dollárt a határokon átnyúló tranzakciók során megkerülni kívánják. Ez csökkentené az amerikai szankciók hatékonyságát.
Az egy dolog, hogy úgy döntenek, hogy nem bocsátanak ki CBDC-t – és jelenleg több ország is vitatja ezt a kérdést. De szükségtelen és káros lépés, ha megelőzően megtiltják a Federal Reserve-nek az ötlet feltárásától is.
A Ház elé terjesztett törvényjavaslat sok szempontból megoldást jelent a probléma keresésére. Az elmúlt év során a Federal Reserve kristálytisztán világossá tette, hogy a Kongresszus jóváhagyása nélkül nem folytatja a CBDC-t. A Federal Reserve elnöke, Jerome Powell megismételte ezt az álláspontot márciusban a Kongresszus előtti tanúként. Ez mind a képviselőháznak, mind a szenátusnak bőséges lehetőséget biztosít jogos aggodalmaik hangoztatására, ha és amikor eljön az ideje az Egyesült Államok CBDC-jének vitájának. De még ez a pont is nagyon messze van. A Federal Reserve jelenleg csak egy kiskereskedelmi CBDC-t kutat – vagyis azt, amelyet a nagyközönség kereskedelmi és peer-to-peer tranzakciókra használ –, és amint azt más országok tapasztalatai is mutatják, ezek a projektek évekbe telhetnek, mire tényleges prototípusokká alakulnak. .
A törvényjavaslat azonban valódi kockázatokat jelent a dollár jövője szempontjából. Mivel a törvényjavaslat olyan tág megfogalmazású, potenciálisan betilthatja a Federal Reserve számos meglévő funkcióját és a kereskedelmi bankokkal a betétek gyorsabb elszámolására irányuló munkát, amint azt a Kongresszusi Költségvetési Hivatal kutatása mutatja. Az ilyen elsöprő nyelvezet számos folyamatban lévő projektet érinthet a Federal Reserve, a nagy amerikai bankok és még az Egyesült Államok tengerentúli szövetségesei között is. Valójában a New York-i Federal Reserve jelenleg a magánszektorral és számos országgal, köztük Szingapúrral, Németországgal és Franciaországgal dolgozik azon, hogy gyorsabban dolgozzon ki pénzváltási módokat a kereskedelmi bankok között a határokon átnyúlóan.
Nagyon valószínű, hogy több ország megvizsgálja a képviselőház törvényjavaslatát, és arra a következtetésre jut, hogy nem éri meg idejüket, energiájukat és pénzüket egy olyan partnerrel együttműködni, aki a közeljövőben nem tudja befejezni a projektet. Még ha a Szenátus soha nem is fogadja el a jogszabályt, jelzést küldenek. Ezzel az egyetlen szavazással a Ház olyan hidegrázó hatást kelthet, amely aláássa az Egyesült Államok befolyását abban, hogy kritikus mércéket tudjon felállítani e feltörekvő technológia körül.
Az Egyesült Államokban a pénzügyi innováció az állami és a magánszektor együttműködése, és mindig is annak kell lennie. A Federal Reserve számára lehetővé kell tenni, hogy folytassa a kutatást, és együttműködjön az amerikai kereskedelmi bankokkal és a világ országaival a biztonságos globális szabványok és a gyorsabb fizetések kialakítása érdekében. Ennek a kutatásnak a leállítása és az Egyesült Államok az egyetlen ország a világon, amely betiltja a CBDC-t, rossz szolgálatot tenne az innováció számára, és veszélyeztetné az Egyesült Államok vezető szerepét a globális gazdaságban.