Az AI, a helyi tartalom, és a rövid videók hajtják az online videók növekedését Németországban

Németország online videópiaca továbbra is gyorsan bővül minden platformon, a mesterséges intelligencia (MI), a rövid formátumú tartalmak és a helyi újságírás pedig a fejlődését meghatározó tényezőkké válnak.

A TikTok körüli felhajtás ellenére a YouTube továbbra is a leggyakrabban használt videóplatform 2025-ben, a német médiahatóságok, a BLM és az LFK által közzétett legfrissebb Online Video Monitor szerint .

A tanulmány szerint a videószolgáltatók 78%-a tapasztalt megnövekedett nézettséget a platformokon, és 67%-uk bővítette videós tevékenységét. A mobilhasználatra optimalizált, legfeljebb háromperces rövid videók iránt különösen nagy a kereslet. Eközben a mesterséges intelligenciát tekintik az ágazat legfontosabb növekedési motorjának, a szolgáltatók 86%-a arra számít, hogy befolyása továbbra is növekedni fog.

A helyi tartalom továbbra is meghatározó jellemzője a piacnak: minden negyedik saját webes jelenléttel rendelkező szolgáltató regionális hírekre és tudósításokra összpontosít. Ez hangsúlyozza a helyi újságírás folyamatos jelentőségét a digitális korban.

„Az online videók az információ, a szórakoztatás és a polgári szerepvállalás kulcsfontosságú csatornájává váltak” – mondta Dr. Thorsten Schmiege, a BLM elnöke. „Ezért olyan fontos nemcsak a növekedés, hanem a sokszínűség biztosítása is – különösen a helyi újságírásban. A láthatóságot nem szabad a véletlenre vagy az algoritmusokra bízni.”

Az ágazat üzleti kilátásai óvatosan optimisták. A kereskedelmi szolgáltatók körülbelül kétharmada elégedett a jelenlegi helyzetével, bár csak minden negyedik számol be ténylegesen nyereségről. Mindazonáltal 79%-uk a közeljövőben növekvő bevételekre számít, elsősorban a platformok monetizációja, a saját weboldalakon megjelenő hirdetések és a fizetős ajánlatok révén. Sokan azonban a versengő tartalmak áradatát és a TikTokhoz és az X-hez (korábban Twitter) hasonló platformokon tapasztalható nem egyértelmű monetizációs modelleket nevezik meg fő akadályként.

Egyre hangosabbak a világosabb szabályok és a szigorúbb szabályozás iránti igények. A válaszadók mintegy 77%-a a szabályozást az átláthatóság biztosításának eszközének tekinti, míg 65%-uk megbízhatóbb jogi keretet szeretne. Ugyanakkor a szolgáltatóknak csak mintegy fele van tisztában azzal, hogy a német szabályozó hatóságok médiafelügyelete alá tartoznak. Az olyan jogi kötelezettségek, mint a saját impresszum megléte vagy az újságírói normák betartása, szintén nem mindenki által ismertek.

„A piac bővül, a formátumok egyre változatosabbak lesznek, és az olyan innovációk, mint a mesterséges intelligencia, gyorsan átalakítják a produkciót” – mondta Dr. Wolfgang Kreißig, az LFK elnöke. „Médiaszabályozóként az a feladatunk, hogy biztosítsuk a tisztességes versenyt és a megbízható szabályokat – mindenki számára, az egyéni alkotóktól a nagy kiadókig.”

Az online hirdetési piac is dinamikusan fejlődik. A videószegmens nettó hirdetési bevételei várhatóan elérik a 2,45 milliárd eurót 2025-re – ez 14%-os növekedést jelent az előző évhez képest. 2029-re a piac várhatóan körülbelül 3,18 milliárd euróra fog növekedni.

A TikTok jelenleg a legnagyobb növekedési ütemet mutatja, körülbelül 40%-os nyereséggel, de a YouTube továbbra is a legfontosabb bevételszerzési csatorna. A teljes hirdetési piac mintegy 60%-át a Google (YouTube) és a Meta (Facebook és Instagram) teszi ki, ami megerősíti az online videók központi szerepét mind az újságírói, mind a kereskedelmi digitális médiában.

Az Online Video Monitor 2025 jelentést a Goldmedia tanácsadó és kutató cég készítette a BLM és az LFK megbízásából. Célja a német online videópiac fejleményeinek szisztematikus elemzése és nyomon követése. A jelentés a saját weboldallal rendelkező szolgáltatókat, Németország 5000 legnépszerűbb YouTube-csatornáját, valamint a kiemelkedő Facebook, Instagram, TikTok és Twitch videóprofilokat tartalmazza. Ezenkívül egy 194 szolgáltató bevonásával készült felmérés betekintést nyújt az iparági trendekbe és hangulatba.

Tovább a cikkre: broadbandtvnews.com