Az úgynevezett „Gen Z stare” jelenség sokak szerint is egy igazán egyedi generációs kommunikációs forma, aminek többféle jelentése is lehet. Egyeseknek provokáló vagy idegesítő, mások számára viszont érthető, jogos reakció a furcsa helyzetekre. A TikTokon kezdett el terjedni a ma már trendként is ismert jelenség, ami egy igazi generációs sajátossággá nőtte ki magát.
Bámulnak a baristák, a felszolgálók, a bolti eladók, de az irodisták is, ha Z generációsok. Ez a bámulás pedig némi megvetéssel párosul, aminek következtében az áldozat jobb szeretne eltűnni a föld színéről, holott azt sem tudja, mivel érdemelte ki ezt a fajta bánásmódot. A legegyszerűbben így lehetne leírni a Gen Z stare jelenséget, vagyis a legújabb kommunikációs formát, amit a Z generáció tagjai fejlesztettek ki az utóbbi hónapokban. Mint bármelyik trend, így ez is szép csendben kúszott be mindennapjainkba, és vette át a hatalmat.
A jelenség egyfajta üres, érzelemmentes tekintetet jelent, amit gyakran alkalmaznak vásárlói vagy szolgáltatói helyzetekben, amikor valamilyen reakció lenne elvárható. A Z generációsok ezt előszeretettel alkalmazzák a milleniálokon, akik épp egy generációval idősebbek náluk. Legtöbb esetben azért, mert értelmetlen kérdéseket tesznek fel, vagy illetlen, sértő megjegyzéseik vannak. Az pedig, hogy miért születhetett ebből trend, annak köszönhető, hogy a milleniálok könnyen megsértődtek fiatalabb társaik reakcióján, tapintatlannak és bántónak tartották azt, míg a Z generációsok állítják, ez számukra reflexszerűen jön, nem céljuk, hogy ártsanak vele bárkinek.
A Gen Z álláspont
Mint minden generációnak, így az 1997–2012 között születetteknek is vannak sajátos, csak rájuk jellemző szokásaik. Ilyen ez az új, üres, üveges tekintettel bámulás, amit teljesen jogosnak éreznek például olyankor, amikor értelmetlen kérdéseket tesznek fel nekik, vagy lehetetlent várnak tőlük. Ezek alatt olyasmikre kell gondolni, amikor valaki kér egy jeges kávét, de hozzáteszi, hogy ne legyen hideg.
A pszichológia négyféle magyarázattal is szolgál a jelenségre. Adott helyzetben remek önvédelmi mechanizmusként alkalmazható érzelmi szempontból, mivel a semleges arckifejezések segíthetnek elkerülni a túlzott érzelmi kitárulkozást, és megvédik az embert a bírált helyzetektől. A másik lehetőség a Z generációra igencsak jellemző szkepticizmus a túlzottan mosolygós önképpel szemben. Ez a nézés egyfajta hitelességet is jelenthet számukra, amellyel elutasítják a perpormatív pozitivitást. Ok lehet még az érzelmi tompaság, ami a túlzott online jelenlét következménye, amely sokkal magasabbra emelte ingerküszöbüket, telítődtek érzelmileg. Végül, de nem utolsósorban jelezheti a tudatos lázadást a hagyományos szépségideálokkal szemben, például a sminkes tartalmakban tapasztalt pózolás ellen.
Valójában nem biztos, hogy pszichológiai indoklást igényel a jelenség, egyszerűen csak arról lehet szó, hogy a Z generációsok megtanulták jobban meghúzni saját határaikat, mint elődeik. Míg a társadalmi norma a mai napig az, hogy légy udvarias a vásárlóval, vagy egy irodai meetingen ne fejtsd ki a véleményed akkor sem, ha nem értesz egyet valamivel, hiszen most a felnőtt felettesek beszélnek. A fiatalabb generáció úgy döntött, megálljt parancsol ezeknek az ódivatú szokásoknak, és amennyiben értelmetlennek éreznek egy kérdést, igazságtalannak tartanak egy szituációt, vagy bántónak egy kijelentést, annak bizony hangot adnak, vagy legalább egy arckifejezéssel jelzik véleményüket.
Mit tehet, akit zavar?
Röviden és tömören: semmit. Persze ez így nem igaz, de jobb hozzászokni, mint háborogni rajta, ugyanis mint minden fiatal generáció, így ők is próbálgatják a szárnyaikat, feszegetik a határaikat. Nem céljuk a tiszteletlenség, ez egy újítás, amit fiatal felnőttekként bevezettek, most pedig a többieken a sor, hogy alkalmazkodjanak.
Könnyebb megérteni, miért is történik, ha realizáljuk, hogy ez egy tükör és egy maszk is egyben. Tükörként veri vissza a Z generáció értetlenségét vagy éppen az elszenvedett fájdalmakat, és maszkként rejti el őket a további sérüléstől vagy az esetleges abszurd szituációktól. Az idősebbek számára meglehetősen udvariatlannak, esetleg tiszteletlennek tűnhet, viszont sokkal inkább egy új nyelv, egy más kommunikációs forma van kialakulóban általa, ami a digitalizációnak köszönhetően inkább vizuális, és egy jó adag iróniával, humorral van átitatva.
Ez is csak egy izgalmas lenyomata annak a fenekestül felfordult, krónikusan online világnak, amin jelenleg a Z generáció uralkodik.
Tovább a cikkre: Index.hu