Egyetlen év alatt több mint kétezer új csomagautomatával bővült a hazai hálózat, amely szeptemberre elérte a 9520-as darabszámot. Az e-kereskedelem lendületes növekedése és a vásárlók megváltozott szokásai új pályára állították a logisztikai piacot: miközben a házhozszállítás kezdi elveszíteni előnyét, a csomagautomaták térnyerése megállíthatatlannak tűnik. Madar Norbert (PwC) az Economxnak elmondta: néhány éven belül minden második online vásárlásból származó csomag automatába kerülhet.
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták, a rohamos terjedésük a vásárlóknak szabadságot, a futároknak pedig hatékonyságot ad. Kényelmes, hiszen nem kell otthon ülni és várni a futárt, bármikor átvehetjük a csomagot, amikor nekünk jó, akár az esti órákban vagy hétvégén is. Gyors, mert nem kell sorban állni a postán vagy bolti átvételnél.
Rugalmas, ugyanis, ha éppen nem vagyunk otthon, a futár nem viszi el messzi postára, hanem a legközelebbi automatába teszi. Olcsóbb és egyszerűbb a futároknak is: egy helyre több csomagot tudnak vinni, nem kell minden címhez külön-külön odamenniük. Végül pedig ne feledkezzünk meg arról sem, hogy biztonságos: a csomagunk egy zárt rekeszben vár, nem hagyják a kapuban vagy a szomszédnál.
A csomaguatomaták iránti dinamikusan növekvő, hatalmas kereslet olyan nemzetközi trend, amely a hazai piacon is meghatározó. Madar Norbert, a PwC Magyarország digitális kereskedelmi üzletágának vezetője az Ecomonxnak elmondta: jelenleg 2025. szeptemberi állapot szerint 9520 automata üzemel az országban.
Viszonyításképp a tanácsadócég adatbázisa szerint 2024 szeptemberében a piac mérete körülbelül 7400 automata volt, azaz alig egy év alatt több mint 2000 egységgel bővült a magyar hálózat. Ilyen előzmények után 2025 végéig a 10 ezer darabos hálózat elérése már nem is kérdés.
Hét szolgáltató áll a csomagautomaták mögött
Nézzük hogyan oszlik meg ez a tetemes mennyiség a piaci szereplők között:
- Foxpost (+ Packeta) 3400
- GLS 2400
- Sameday EasyBox 1500
- MPL 860
- Alza 590
- Express One 440
- DPD 330
Ami az éllovast illeti, még tavaly nyáron, egészen pontosan 2024 augusztusának végén érkezett a hír: egyesítette erőit a Packeta és a Foxpost. Ez azt jelentette, hogy lezárult az ügylet, amellyel Magyarország legnagyobb személyes csomagátadási pont hálózata jött létre, amely már akkor több mint 2700 csomagautomatát és 1800 csomagátvételi pontot kínált az ügyfelek számára.
Az e-kereskedelmi szakértő lapunknak kifejtette: a csomagautomaták további térnyerése a kisebb, olcsóbb, mobilabb, áramkiállást nem igénylő, napelemes egységek telepítésével a jövőben még akár gyorsulhat is. Megítélése szerint az ország akár 15-20 ezer automatát is könnyedén felszívhat.
Olvad a házhozszállítás előnye
Abból az aspektusból is izgalmas megvizsgálni a csomaglogisztikai piacot, hogy miként alakul az automaták iránti igény például a házhoz szállításhoz, más megoldásokhoz képest. Madar Norbert hangsúlyozta: a PwC adatgyűjtései szerint 2024-ben a Magyarországon kézbesített e-kereskedelmi csomagvolumen 32,9 százaléka került úgynevezett köztes ponton kézbesítésre.
Ez az arány 2025 Q1-ben 36 százalékra nőtt, Q2-ben pedig már átlépte a 40 százalékot.
Ezek a köztes helyek – szakmai nevükön Out Of Home vagy OOH lokációk – lehetnek csomagpontok, vagy egyre inkább csomagautomaták. 2024-ben már a teljes OOH csomagvolumen 75 százalékát a csomagautomaták adták. A PwC várakozásai szerint öt éven belül a teljes e-kereskedelmi csomagforgalom fele csomagautomatában kerülhet a címzettekhez.
Kényelem, rugalmasság, ár
A szakember úgy értékelt az Economxnak, hogy ennek a változásnak az élén a fogyasztók, címzettek állnak, akik mostanra megszerették a szolgáltatást. A PwC rendszeresen méri melyik kézbesítési megoldásnak milyen a használata, és kedveltsége. Ezek alapján mostanra az online vásárlók 40 százaléka a csomagautomatát tartja a kedvenc átvételi megoldásának.
Ezt egyedül a házhoz szállítás előzi 46 százalékos kedveltségi aránnyal, miközben a csomagpont és a bolti átvétel is jócskán le van maradva.
Az ilyen magas kedveltség okai között az első három a „kényelem”, a „rugalmasság”, valamint az „ár” – ami igazolja a bevezető gondolatok létjogosultságát is.
Madar Norbert szerint a kényelem oka elsősorban a jó lokációkban és a sűrű elhelyezkedésben rejlik, míg a rugalmasság a sokszor 0-24-es megközelíthetőség és több napos tárolási átfutásból fakad. Az ár pedig arra utal, hogy sok esetben olcsóbb az automatás átvétel a házhoz szállításnál. Utóbbira pedig maguk a kereskedők is ráerősítenek, az ár-olló további növelésével, és a házhoz szállítás “prémium” szolgáltatásként való pozícionálásával.
Tovább a cikkre: economx.hu