Nem csak a szépségipari és felnőtt megoldások számíthatnak sikerre.
A tech világ unisex, mégis léteznek egy-egy nemre szakosodó termékek. Különösen sok a női vásárlóréteget megcélzó ajánlat a szépség- és a divattechnológiában, illetve a felnőtt, okos játékszerek között. Akad azonban egy termékkategória, amiről nem jutna elsőre az ember eszébe, hogy a hölgyek körében hódít igazán, pedig van benne logika: ez az okosgyűrű.
A kategóriát a finn Oura Health Ltd teremtette meg tíz éve: az Oura Ring 2015-ben startolt a Kickstarteren, és jó pár sikeres gyűrűvel, illetve friss, 900 millió dolláros tőkeinjekcióval a márka piaci kapitalizációja ma már 11 milliárd dollár. Az okosgyűrűk globális értéke idén 400 millió dollárra rúghat, ami hamar sokszorozódhat éves 20-30%-os növekedési ütem mellett, és a Samsung, illetve más kisebb-nagyobb rivális is érdekelt a kategória lefedésében.
Bár Oura-gyűrű feltűnt már Mark Zuckerberg, Jack Dorsey és Harry herceg ujján is, a márka kereskedelmi igazgatója, Dorothy Kilroy szerint mégis úgy látja: a fiatal nők válnak egyre inkább a kategória központi piacává, amit szélesebb körű technológiai-társadalmi változásnak tulajdonít.

„Látjuk, hogy a fiatalabb korosztály jobban figyel az egészségére – ez túlmutat az Ourán. Kevesebb alkoholt isznak, a mentális egészségükre koncentrálnak” – nyilatkozta Kilroy a TechCrunchnak. Ez a trend arra ösztönözte az Ourát, hogy fejlessze a cikluskövetést és a termékenységi funkciókat. „Mivel a hőmérsékletmérésünk nagyon pontos, a peteérés felismerése közel 97%-os pontosságú.”
Az Oura perimenopauza funkciókat is bevezetett a végleges menstruációmentességet megelőző, akár többéves, átmeneti időszak követésére, illetve bővítette a terhességgel kapcsolatos lehetőségeket. Ezzel a márka az egészségkövető vállalatok között is kiemelkedik a hölgyek igényeire fektetett hangsúllyal ahelyett, hogy mindenféle sportfunkcióval próbálná megnyerni az edzésmániás férfiakat.
„Nem csak edzéskövetést kínálunk az Ouránál: komplett egészségplatform vagyunk. Fő irányunk a megelőző egészségvédelem, hogy elkerüljük a kiégést, a betegségeket, és korán felismerjük a fontos klinikai állapotokat” – mondta Kilroy, hozzátéve: a vállalat a riválisok helyett saját fejlesztési területeire és ötleteire fókuszál. Egyébként meglehetős sikerrel: az Oura a TechCrunch szerint jelenleg 80%-os piaci részesedéssel rendelkezik.
Persze, mint minden viselhető kütyüben, az okosgyűrűkben is van potenciális veszélyforrás. Pár hete ragadt egy tech influencer ujjára egy feldagadt akkumulátorú Samsung Galaxy gyűrű, amit a kórházban sikerült csak leszedni. Szerencsére az eddigi visszajelzések alapján az ilyen hiba nagyon ritka, és a Samsung gyors segítséget nyújtott, ám ettől még vegyes kémiájú kütyüt rögzít magára az ember, amit nem feltétlenül egyszerű lekapni, ha előáll a baj. A biometikus adatok biztonsága is potenciális vitaterület: az Oura nyáron több kritikát kapott, amiért 96 millió dollár értékben adott el gyűrűket az amerikai védelmi minisztériumnak.
Az mindenesetre biztos, hogy a millenniumi és X-generáció ráérzett az okosgyűrűre, és éppen ezek a rétegek (közülük is a módosabbak) adták meg az Oura, illetve a műfaj kezdeti lendületét. Az okosgyűrűk a legfejlettebb egészségügyi algoritmusokkal és apró méretükkel taposhatnak ki új kütyüs csapásirányt, és az adatelemzéshez jellemzően előfizetés is társul: az Oura a 150-250 ezer forint között mozgó gyűrűi mellé havi 6 eurós egészségkövető csomagot ajánl. Eddig úgy tűnik: működik a kettős stratégia és a női fókusz is.
Tovább a cikkre: HWSW.hu