Az üzletekben minden készen áll a teljes megfigyeléshez

Egy nijmegeni szupermarketben már 29 biztonsági kamera működik. „Sok üzlet számára az arcfelismerés bevezetése szó szerint csak egy kapcsoló elfordításáról szól” – mondja Jaap Kasbergen, egy elektronikus árucikk-megfigyelő rendszereket telepítő cég igazgatója a De Andere Krantnak
adott interjúban .

Kasbergen figyelmeztet: Az üzletek megfigyelési képességei messze túlmutatnak azon, amit a legtöbb ember gondol. A szupermarketek már rendelkeznek olyan rendszerekkel, amelyek nagy részletességgel képesek rögzíteni a vásárlók viselkedését és személyazonosságát.

„Amikor ezeket a rendszereket csatlakoztatják a digitális azonosítóhoz , a digitális euróhoz és a bevásárlóutcák 5G antennáihoz , az irányítás teljes lesz.”

Zökkenőmentes megfigyelés a mindennapi életben
Kasbergen szerint az emberek nincsenek tisztában azzal, hogy mennyire figyelik őket vásárlás közben. Míg Hollandiában jelenleg tilos az arcfelismerés, a kamerák akár 28 napig is tárolnak névtelen képeket.
Kasbergen azonban egy olyan fejleményre számít, amelyben maga a nyilvánosság a szabályok enyhítését követeli – például erőszakos bolti lopások után.
„Már most is feloldjuk a telefonjainkat az arcunkkal, és fizetünk is velük. Akkor miért ne lehetne ez a szupermarketekben is?” – kérdezi.
Az új kínai kamerák már alapfelszereltségként rendelkeznek Face ID- vel : „Sok üzletben elég egyetlen gombnyomás az aktiváláshoz. Ezután összekapcsolhatók egy olyan szoftverrel, amely automatikusan lekéri a neveket és az adatokat az internetről – a vásárlót a boltba való belépéskor azonosítják.”

A lopásmegelőzéstől a viselkedéselemzésig
Kasbergen 1990 óta dolgozik az iparágban, és tanúja volt annak, hogyan fejlődtek az egyszerű lopásgátló eszközök komplex megfigyelőrendszerré.
Ma már több száz kamera elemzi valós időben, hogy ki hogyan viselkedik – észlelik a „gyanús mozgásokat”, például a tárgyak táskákba pakolását, és azonnal jelentik azokat a vezetőségnek. Viselkedési adatokat
is gyűjtenek: Milyen útvonalakat választanak a vásárlók, mikor a legforgalmasabb az üzlet, mely polcokat hagyják figyelmen kívül? Ezeket az információkat a hatékonyság növelésére – és a személyzet létszámának csökkentésére – használják.

Amikor az adat és a pénz összeolvad
Kasbergen arra figyelmeztet, hogy a megfigyelőrendszerek, a digitális pénz és a digitális identitás kombinációja tökéletes infrastruktúrát teremt a viselkedéskontrollhoz.
„Ha a kormány úgy dönt, hogy éghajlati okokból csak hetente egyszer lehet húst enni, akkor a rendszer biztosítja, hogy csak hetente egyszer lehessen belőle vásárolni.”

A csendes átmenet a teljes kontrollhoz
Az 1980-as évek óta – amikor a C&A telepítette az első biztonsági kapukat – a megfigyelés kiterjesztése fokozatosan normalizálódott.

Manapság a szupermarketekben legalább 25 kamera található , amelyek érzékelik a nemet, az életkort és a mozgásprofilokat, még az üzleteken kívül is. A tulajdonosok az adatokat a látogatói forgalom elemzésére és a bérleti díjak meghatározására használják; a hatóságok pedig a forgalomirányításra.

Kasbergen látja a vásárlási, forgalmi és telekommunikációs adatok teljes hálózatba kapcsolásának veszélyét .

A digitális azonosító és a programozható pénz révén egy olyan rendszer van kialakulóban, amely erősen hasonlít a kínai szociális kreditmodellre – pontokkal a jó magaviseletért és büntetésekkel a szabálysértésekért.
„Mindez a pénztárnál hallható sípolással kezdődött” – mondja –, „és azzal végződhet, hogy digitális azonosító nélkül már nem lehet belépni egy üzletbe.”

Tovább a cikkre: uncutnews.ch