Elkezdődött: csapást mért ránk az AI, a mobilok forradalma óta nem láttak ehhez foghatót

Nem állnak jól a munkavállalók világszerte, miután érzékeny területre „támadt” a mesterséges intelligencia (AI). Két évtizedre kell visszamenni, hogy egyáltalán némi támpontra leljünk.

153 ezer ember vesztette el munkahelyét idén októberben az Egyesült Államokban. Nem, ez nem pusztán egy szokásos, esetleg száraz makroadat. Ez egy több mint 180 százalékos, robbanásszerű növekedést tükröző érték (szeptemberhez viszonyítva) a munkaerőpiac aktuális állapotáról a tengerentúlról, amit aligha lehet pusztán szezonális hatásokkal és statisztikai, módszertani eltérésekkel igazolni.

Az ezredforduló óta példátlan elbocsátási hullám
Valami elkezdődött. Mégpedig első ránézésre nehéz lenne másként látni, mint annak szomorú bizonyítékaként, hogy a mesterséges intelligencia, melytől szinte mindenki előnyöket és könnyebbséget vár, máris az emberek ellen fordult. Az átlag munkavállaló pedig nem volt felkészülve erre. Az USA-ban ugyanis 2003-ig kell visszamenni, hogy hasonló léptékű, negatív munkaügyi adatot lássunk. A tavalyi hasonló időszakban látott munkaügyi számokhoz képest pedig háromszor annyian veszítették el álláshelyüket idén októberben.

A munkaerőpiaci illetékesek és a cégek is elsősorban a mesterséges intelligenciára mutogatnak a történtek hátterével kapcsolatosan.
Az ő meglátásaikat erősíti, hogy a húsbavágóan rossz makroadat részleteiből kiderült, hogy a munkahelyek többsége a technológiai és logisztikai szektorokban szűnt meg.

AI – Így terjed és támad a technológia
Fenti területeken már számtalan munkakör könnyű szerrel optimalizálható és bízható a mesterséges intelligenciával átitatott valamilyen szoftveres metódusra. Ez nyilvánvalóan olcsóbb megoldás, különösen a nagyvállalatok léptékében, mint az emberi erőforrás, így könyörtelenül (csökkentve saját belső költségeiket) sok cég már meg is lépte ezt az átalakítást.

A szoftver nem dohányzik, nem kávézik, de még csak szabadságot sem kér, hogy a betegségeket már ne is említsük.

Jelentős részben az előbbiek miatt, az alábbi adattáblából is jól látszik, hogy már most is sok vállalat alkalmazza ezt a technológiai újítást, és rohamosan nő azon vállalatok száma, amelyek a későbbiekben tervezik meglépni ennek bevezetését.

A jelentős létszámú és méretű cégek esetében az új technológia alkalmazása után elérhető hatékonyság lehetővé teszi egységek összevonását, átméretezését. Már ez is állások megszűnésével jár, de az ügyfélszolgálati, ügyfélkapcsolati területeket is elkezdték kiszervezni az AI-nek, ahogy az adatelemzés és adatfeldolgozás területén is hatékonynak bizonyul az alkalmazása. E munkakörökből kerülnek utcára máris tömegesen az amerikai munkavállalók.

Tovább a cikkre: privatbankar.hu (Czwick Dávid)