A 4iG Csoport új alapokra helyezi a hazai távközlési piacot

A 2Connect Távközlési Infrastruktúra és Hálózati Szolgáltatások Kft. (2Connect) megalakulásával lezárult a 4iG Csoport többéves transzformációs programjának egyik legfontosabb szakasza. A vállalat Magyarország első vezetékes távközlési infrastruktúra-szolgáltatója, egyben az ország egyetlen, önmagát semleges nagykereskedelmi infrastruktúra partnerként definiáló szolgáltatója. A modell hazai szinten újdonság, és hosszú távon alapjaiban alakíthatja át a távközlési piac működését. De miért volt szükség a transzformációs programra, mivel jár ez a befektetők és a piaci szereplők számára, hogyan lehet megküzdeni az AI csillapíthatatlan infrastruktúra és energiaigényével, és mikor készülhet el a cégcsoport Európát Afrikával összekötő tengeralatti adatkábele? A 2Connect vezérigazgatóját, Papp-Gerlei Gyöngyvért kérdezte a Portfolio.

Az elmúlt években felvásárlásokkal építette fel távközlési portfólióját a 4iG Csoport, majd a transzformációs programja keretében létrehozta – a kiskereskedelmi tevékenységeket lefedő One Magyarország Zrt. mellett – a 2Connect infrastruktúra vállalatot. Miért volt szükség a strukturális szétválasztásra, mi a program célja?

2021-ben indult el a 4iG Csoport hazai távközlési piacot érintő nagyszabású konszolidációs programja, amelynek első szakasza az akvizíciókról szólt. Ennek keretében a társaság tulajdonába került az Invitech, a Digi, az Antenna Hungária, majd 2023 elején a Vodafone Magyarország. Ezeknek a cégeknek az összeolvadásával jött létre a magyar távközlési piac egyik legnagyobb portfóliója.

2023 elején lezárult az akvizíciós fázis, és elkezdődött az átalakítás második szakasza: a kiskereskedelmi és az infrastrukturális tevékenységek szétválasztása. A több mint két és fél éves folyamat eredményeként jött létre a One Magyarország Zrt., amelynek elsődleges feladata a lakossági-, kisüzleti-, vállalati- és kormányzati ügyfelek felé irányuló kiskereskedelmi tevékenység ellátása konvergens – tehát mobil és vezetékes – megoldásokkal. A 2Connect Magyarország pedig nagykereskedőként kínál infrastruktúra-szolgáltatásokat hazai és nemzetközi partnerei számára.

A 4iG Csoport számára a legfontosabb stratégiai célkitűzés az volt, hogy kihasználja a négy vállalat összeolvadásában rejlő szinergiákat, javítsa a hatékonyságot és növelje vállalatai eredménytermelő képességét, valamint reagáljon a nemzetközi piaci folyamatokra.

A kedvezőtlen makrogazdasági környezet – az energiaárak növekedése, az infláció – a tőkebefektetések költségeit a várható hozam fölé emelte, ezért a piaci szereplőknek új működési modellekben kellett gondolkodniuk.

A távközlési szektor folyamatos beruházásokat igényel a szolgáltatások fenntartható működéséhez, azonban a beruházói aktivitás csökkenése miatt a fejlesztések lassultak, sőt bizonyos esetekben teljesen leálltak.

Nyugat-Európában erre a kihívásra a távközlési vállalatok számos esetben úgy reagáltak, hogy a vezetékes infrastruktúra-elemeket külön üzletágba szervezték vagy leválasztották. Ez stabilabbá és tervezhetőbbé tette a működést, a vállalatokat pedig vonzóbbá a befektetők számára. A 2Connect megalakulásával ugyanez a folyamat Magyarországon is megvalósult, és megmutatja a hazai piac számára, hogy milyen egy semleges, nagykereskedelmi infrastruktúra-modell.

A várakozásoknak megfelelő eredménnyel zárult a folyamat?

Bár a transzformáció egyik utolsó lépése volt a 2Connect megalakulása, a folyamat még nem ért a végére, és a szinergiahatások egy része a következő egy-két év során lesz látható. Az átalakítás a tulajdonosi várakozásoknak megfelelően és az eredetileg kitűzött célok szerint zárult.

Milyen infrastruktúra-elemeket szerveztek ki a cégbe, és milyen stratégia mentén tették mindezt?

Európai példák alapján a távközlési cégek egyre inkább különböző struktúrákba szerveződnek – azaz kiszervezéseket, szeparációkat hajtanak végre –, ahol szétválasztják a kiskereskedelmi és az infrastrukturális elemeket. A modellek az adott vállalat infrastruktúrájától és a piaci, valamint stratégiai céloktól függően változnak. A mobil infrastruktúra esetében a TowerCo modellekben a passzív mobiltorony-hálózatot szervezik ki, hosszú távú bérleti konstrukciókkal. Léteznek olyan megoldások is, ahol a passzív hálózati elemekhez aktív infrastruktúra, például rádiós hálózati elemek is tartoznak; ezeket RanCo modelleknek nevezik. A FiberCo vállalatok kizárólag a vezetékes hálózataikat szervezik ki, a LegacyCo az egyéb hagyományos – nem optikai – infrastruktúra-elemek elkülönítését, a DataCenterCo pedig az adatközponti infrastruktúra és a kapcsolódó elemek szeparációját jelenti.

A 4iG Csoport a 2Connect megalapításával Európa egyik legkomplexebb kiszervezési és hálózati integrációs projektjét valósította meg. A vállalat az öt modellből hármat integrált, így jelenleg 42 ezer kilométer hosszú optikai hálózattal, 15 ezer végpontos mikrohullámú hálózattal, emellett hibrid HFC hálózatokkal, továbbá az ország 12 pontján több mint 6 500 négyzetméternyi adatközponti kapacitással rendelkezik. Ezeket az infrastruktúra-elemeket sikeresen összehangoltuk és külön üzletágba szerveztük a 2Connecten belül. Az elkövetkező középtávú időszak feladata ezek konszolidációja és a hálózatunk felkészítése a jövőbeni szolgáltatási igényekre.

A modell Magyarországon teljesen új, és nemzetközi viszonylatban is még kibontakozóban van, hiszen a vezetékes hálózatok leválasztása Nyugat-Európában is többnyire csak a 2020-as évek elején kezdődött. A működtetéshez és fejlesztéshez jelentős tőkére van szükség, a befektetők megjelenésével pedig ezek az infrastruktúra-vállalatok egyre inkább függetlenednek a kiskereskedelmi távközlési szolgáltatóktól.

Mekkora részét adják a cég infrastrukturális elemei a teljes magyar hálózatnak?

A cég infrastrukturális elemei jelenleg a teljes magyar hálózat körülbelül a 40 százalékát adják, és ez az arány a folyamatos fejlesztéseknek, valamint a Gigabit Magyarország program első ütemében 24 járásra elnyert támogatásnak köszönhetően tovább emelkedik. A piacon a kiskereskedelmi szegmensben egyébként versenyző szolgáltatók a nagykereskedelmi oldalon egymásnak nyújtanak különböző szolgáltatásokat, mivel senkinek sincs teljes, országos vezetékes lefedettsége. A 2Connect újdonsága abban rejlik, hogy a vállalat hálózatát bármely szolgáltató igénybe veheti, hiszen az nemcsak üzleti, hanem lakossági ügyfelek kiszolgálására is alkalmas.

Hosszú távon ez a modell az infrastruktúra alapú versenyt szolgáltatásalapú versennyé alakítja. Megszűnik a hálózatok fejlesztésének párhuzamossága, az infrastruktúra vállalatok a saját hálózatuk modernizációjára koncentrálhatnak.

Mindez előnyös az ügyfelek számára, mivel így mindig a legmodernebb technológia áll majd rendelkezésükre. Emellett a jövőbeni fejlesztések strukturáltabb és költséghatékonyabb módon valósíthatók meg, hiszen a szereplők biztosak lehetnek abban, hogy a hálózat minden elemét igénybe vehetik.

A strukturális átalakításokon túl zajlik egy nagyon jelentős technológia robbanás is, az AI modellek teljesítménye drámaian nő, ami jelentős energiaköltségeket és kapacitásnövelést jelent a szolgáltatói oldalon. Hogyan kezeli a cég ezeket a kihívásokat?

A mesterséges intelligencia megjelenése új üzemeltetési kihívások elé állítja többek között az adatközponti infrastruktúrával rendelkező vállalatokat. Ugyanakkor ezek a beruházások és fejlesztések nem egyik napról a másikra valósulnak meg, ezért a 2Connect célja, hogy a jövőbeni fejlesztéseket már a növekvő igényekhez igazítsa. A vállalat meglévő adatközponti környezete bizonyos helyszíneken már képes az ilyen jellegű igények kiszolgálására, de a jövőben elkerülhetetlenek további beruházások, amelyek lehetővé teszik, hogy még hatékonyabban reagáljunk a technológiai változásokra.

Tovább a cikkre: portfolio.hu (Varga Szabolcs)