A Meta fizetési vagy hozzájárulási modellje célkeresztben az EU technológiai szabályainak megsértése miatt

A Meta Platforms (META.O), új lapot nyit meg az EU trösztellenes szabályozói hétfőn vádat emeltek ellene, amiért nem tartották be a mérföldkőnek számító technológiai szabályokat, mivel az amerikai vállalat újonnan bevezetett fizetési vagy hozzájárulási hirdetési modelljét vették célba, amely már az adatvédelmi szabályozók és az aktivisták haragjának célpontja.

A technológiai óriás tavaly novemberben indította el Európában a Facebook és az Instagram hirdetések nélküli előfizetési szolgáltatását, mondván, hogy azok a felhasználók, akik beleegyeznek a nyomon követésbe, ingyenes szolgáltatást kapnak, amelyet hirdetési bevételekből finanszíroznak. Vagy fizethetnek egy hirdetésmentes szolgáltatásért.

Az EU versenyjogi jogérvényesítőjeként működő Európai Bizottság szerint a bináris választás sérti a blokk digitális piacokról szóló törvényét (DMA), amely meg akarja fékezni a BigTech hatalmát, mivel előzetes megállapítását elküldte a Metának.
Azt mondta, hogy a bináris választás arra kényszeríti a felhasználókat, hogy hozzájáruljanak személyes adataik megadásához, és nem biztosítanak számukra egy kevésbé személyre szabott, de egyenértékű verziót a Meta közösségi hálózatairól.

„Szeretnénk lehetővé tenni a polgárok számára, hogy átvehessék az irányítást saját adataik felett, és kevésbé személyre szabott hirdetési élményt válasszanak” – mondta Margrethe Vestager, az EU trösztellenes vezetője közleményében.
A Meta azt mondta, hogy modellje megfelelt az európai legfelsőbb bíróság ítéletének.
„A hirdetések nélküli előfizetés követi Európa legfelsőbb bíróságának útmutatásait, és megfelel a DMA-nak. Bízunk benne, hogy további konstruktív párbeszédet folytatunk az Európai Bizottsággal a vizsgálat lezárása érdekében” – mondta a Meta szóvivője.

A Meta módosíthatja hirdetési modelljét, hogy elkerülje a globális éves forgalmának 10%-át kitevő bírságot, ha bűnösnek találják DMA megsértésében. A Bizottságnak jövő év márciusáig kell lezárnia a vizsgálatot.
Az adatvédelmi aktivisták és az adatvédelmi őrök is megkérdőjelezték a Meta hirdetési modelljét.