Az amerikai hatóságok szerint a közösségi média felhasználói nem igazán rendelkeznek irányítással azon adatok fölött, amit az AI-rendszerekkel megetetnek a nagy cégek.
Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) szerint a közösségi médiás cégek a felhasználóikról elérhető információk elképesztő tömegeit gyűjtik, osztják meg és dolgozzák fel, miközben a felhasználók az adatok kapcsán gyakorlatilag alig rendelkeznek bármiféle irányítással, sőt, alig látnak minderről bármit is. Az sem tiszta, hogyan használják ezeket az AI-rendszerek.
A vizsgálat a Meta, TikTok, Amazon (Twitch) platformjaira is kiterjedt, és arra jutott, hogy a legtöbb cégnél az adatmenedzsment igencsak elégtelen. A vizsgálat a YouTube-ra, X-re, Snapre, Discordra, Redditre is kiterjedt, de név szerint senkit nem értékeltek, és a cégek gyakorlatait sem hozták nyilvánosságra.
A Discord szerint túl sok különböző üzleti modellt vettek egy kalap alá, az X szerint pedig 2020-as gyakorlatokat értékeltek, azóta pedig sok minden változott.
Az FTC szerint adatokhoz követési technológiákkal jutnak az online hirdetések révén, valamint adarbrókerektől is vásárolnak, több más megoldás mellett. Bár az FTC szerint a cégeknek ez szörnyen jövedelmező, az emberek magánszférájából megfigyelés lesz, a szabadságuk veszélybe kerül, személyazonosság-lopás, követés veszélye áll fenn.
Különösen aggódnak a fiatalok és gyerekek adatvédelme miatt, és továbbra is számos törvénytervezet van terítéken, hogy kezdjenek valamit a közösségi média fiatalokra gyakorolt káros hatásaival.
Eközben a tech cégek gőzerővel gyűjtik az adatokat az AI-modellek tréningezéséhez, az adatügyletekről pedig ritkán hoznak bármit nyilvánosságra. Gyakran privát, fizetős megoldások mögé zárt tartalmakat is felhasználnak, úgy, hogy az eredeti tulajdonost erről nem értesítik.
Az FTC szerint nem csak azt gyűjtik, ki hogyan használja a szolgáltatásokat, de az életkort és nemet is, ha pedig nincs, kikövetkeztetik. Egyes platformok a felhasználók bevételeit, végzettségét, családi állapotát is rögzítik. Adatokat arról is gyűjtöttek, akik nem használták a szolgáltatásaikat.
A hirdetőipar kritizálta a jelentést, szerintük a fogyasztók ugyanis értékelik a reklámokkal támogatott szolgáltatásokat, nem pedig tömeges kereskedelmi megfigyelésként írják le, mint az FTC.
Hirado.hu Ormos Zoltán ügyvéd nyilatkozik az ügyben: