Online rendelés Magyarországon: kínai óriás áll ugrásra készen – ezek az előjelek

A Temu és a Shein villámgyorsan váltak ismertté és népszerűvé, de ezzel nincsen vége a kínai cégek európai behatolásának. Online rendelést fog kínálni minden bizonnyal Európa-szerte, és könnyen lehet, hogy nálunk is igen hamar, egy olyan márka, amelyet legtöbben már ismerünk, csak nem erről. A magyarok egyharmada már kapcsolatba is lépett vele.

Temu, Shein? – ha két évvel ezelőtt kérdezzük olvasóinkat ezekről a nevekről, szinte mindenki a fejét rázta volna. Ekkor jelent meg első híradásunk arról, hogy az online rendelés gyorsan növekvő kínai titánjai közül a Temu betett a lábát Európába. Aki online rendelni szokott, azok közt mára jól ismert nevekről van szó. Nincs vége: érkezőben egy olyan vetélytársuk, amitől még az amerikai óriás, az Amazon is tart.

A cég nevét legtöbben mégsem ismerjük, egy szolgáltatását azonban olyannyira, hogy a magyaroknak immár egyharmada használja, és vannak olyan európai országok, ahol ennél még nagyobb az arány.

A platformról a legfrissebb hír, hogy a 125 milliós japán piac meghódítására készül.

A 450 milliós európai uniós piac meghódítására még akkor is ösztökélné egy új tektonikus erő a kínai termékek eladóit, ha a természetes fejlődés még nem lökte volna el őket idáig. Ez az erő a vámháború.

A napokban írtuk: Európa célszerű célpontjává válhat annak a becsülhetően évi több százmilliárd dollárra rúgó kínai árutömegnek, amelyet az új amerikai vámok kiszorítanak – akár özönszerűen érkezhet. Az eladáshoz platformok kellenek, akár online. És van egy olyan kínai platform, amelyik épp a vámháborúval együtt toppan Európába. Miközben már ott is van, nálunk is.

Online rendelés: nem ez a fő szolgáltatásuk, de kézenfekvő volt, hogy hozzátehető
Ennek a cégnek az európai hódításra másokhoz képest van egy plusz motivációja. A vámháború mindenkinek újdonság, akiben haloványabb első fordulója Donald Trump 2017 és 2021 közti első amerikai elnöksége nem hagyott mély nyomokat. Ezt a vállalatot az Egyesült Államokban azonban hatalmasra felfutó népszerűségét megfékezendő már hosszú évek óta szorongatják.

ByteDance – ez a cégnév viszonylag keveseknek ismerős. Sokkal több húrt pendít meg, ha közismert szolgáltatását nevezzük meg: ez a TikTok videómegosztó közösségi alkalmazás.

Ennek a helyzetét az amerikai törvénykezés olyannyira megnehezítette, hogy leállni kényszerül az Egyesült Államokban, hacsak valaki át nem veszi. Április elején a hírek szerint az Amazon ajánlatot is tett. A megegyezés azonban – ezt Trump elnök árulta el másfél hete – a vámháború bugyraiban rekedt. A Csendes-óceán felett oda-vissza repkedtek az elmúlt hónapokban a hatalmas vámok, Washington egyezkedést akar, és ennek részévé tette a Tik-Tok-ügyet is. Természetesen megegyezünk róla, körülbelül öt perc alatt – ígérte az elnök.

De mi köze mindennek az online rendeléshez? – kérdezheti a TikTok magyar felhasználója. Az ő alkalmazásában ugyanis (még) nincs ott egy olyan fül, amely az Egyesült Államokban már aktív, több ázsiai országban is, és legutóbb megjelent Európában: az online kereskedelmi szolgáltatásé.

Vásárlás a TikTokon: az induló pöfögést rakétarajt követi Európában
Ha hozzánk is megérkezik ez a lehetőség, annak lesznek előjelei, amelyeket gyorsan követhet a megvalósulás. Ennek a jelentőségét nem érdemes lebecsülni.

A Worldometer adatai szerint a TikToknak 3,1 millió használója van Magyarországon.

A tapasztalat: a videómegosztó közösségi média jó közeget jelent az értékesítéshez. Az Egyesült Királyságban indultak Európában még 2021-ben, és aztán gyorsan le akarták volna rohanni a kontinenst, ami akkor azért nem történt meg, mert a brit üzlet nem akart beindulni. Aztán rátaláltak a módjára, tavaly hatalmasat nőtt a szolgáltatás a szigetországban – a TikTok Shopban érdekelt vállalkozások száma 200 ezer fölé szökött –, és már indultak is tovább.

Az európai lehetőségeket szemléltető néhány tény:

A múlt év tavaszára már Nyugat-Európában mintegy 103 millió ember használta a TikTokot havi rendszerességgel, Közép- és Kelet-Európában 92 millió (azaz a régiónk aligha marad ki a szórásból.
Európában erős a digitális infrastruktúra, és az emberek nyitottak az online tartalommegosztásra. Emellett, Oroszországból távoztak a nyugati közösségi média platformok, a TikTok pedig boldogan foglalta el a helyüket: 58 millió felhasználója van csak Oroszországban.
Ezek az előjelei, ha jön az online vásárlás a TikTokon
A friss hír, amit a Nikkei közölt: júniusban Japánban is megnyílik a TikTok Shop. Ennek a következő előjeleit tapasztalták már most: a Nikkei arról értesült, hogy az online kereskedelmi platformra a TikTok elkezdi toborozni az eladókat.

Mellesleg Japánban alig van több felhasználója a TikToknak – mintegy 26 millió –, mint az alig több mint fele akkora népességű Egyesült Királyságban (23 millió). Ami Európát illeti, az tűnik logikusnak – és eddig ennek mentén is haladtak –, hogy ott telepednek meg először, ahol nagy a felhasználóik száma, illetve aránya.

Az európai országok a legtöbb TikTok felhasználóval az abszolút győztes Oroszország után
Franciaország (24,6 millió)
Németország (22,9 millió)
Egyesült Királyság (22,7 millió)
Olaszország (20,9 millió)
Spanyolország (16,7 millió)
Ukrajna (16,5 millió)
Lengyelország (11,5 millió)
Románia (9 millió)

A rendkívül magas TikTok felhasználói arányú Spanyolországban (amelynek a teljes népessége körülbelül akkora, mint Lengyelországé), már tavaly december elején el is indult a TikTok Shop, minden formális bejelentés nélkül. Franciaországban, Németországban és Olaszországban március végén.

Először az álláshirdetéseket látjuk majd
Németországban úgy figyeltek fel rá január végén, hogy jön a TikTok Shop, hogy elkezdtek megjelenni az áruk továbbítására és kézbesítésére használt Fulfilled by TikTok (FBT) megoldás álláshirdetései.

A számokra pillantva a régiónkban az tűnik logikusnak, hogy a szolgáltatás bevezetését elsősorban Lengyelországban, illetve Romániában sürgesse a TikTok.

Utóbbi országban durván magas a TikTok elérési aránya a népességen belül, olyannyira, hogy a decemberi elnökválasztás első fordulóját erős TikTok kampánya segítségével nyerte oroszbarát jelölt (igaz, hogy ezt az eredményt megsemmisítette a bíróság, és most vasárnap szavaznak újra.

A TikTok azért jó eséllyel hárommilliós magyarországi táboráért is lehajol. A fentiekből láthatjuk, hogy mindenütt helyi üzleti partnereket toboroznak (azaz ne feltétlenül csak kínai áruk beözönlésére számítsunk). Ha megindul a toborzás, illetve az FBT kiépítése, arról hallani fogunk, és ezt követően akár hetekkel már megindulhatnak az áruk a TikTok-alkalmazáson keresztül.

Tovább a cikkre: vg.hu