Mától nem jelentet meg politikai hirdetéseket a Google – tájékoztatott egy rövid üzenetben a honlapján a techcég. Erre már számítani lehetett, és arra is, hogy hamarosan a Meta is meglépi ezt.
A Google 2025. szeptember 22-től nem fogad be politikai hirdetéseket az EU területén, sem a YouTube-on, sem az AdSense hirdetési hálózatában. A vállalat már tavaly jelezte szándékát, hogy megelőzi az európai szabályozást, amely átláthatósági követelményeket támasztana a politikai reklámokkal szemben.
Egy 2024-es blogbejegyzésben azt közölték, hogy a cég „világszerte támogatja a demokratikus választásokat azáltal, hogy biztosítja a választók számára a minőségi és megbízható információkhoz való hozzáférést, megvédi platformjainkat a visszaélésektől, és a kampányok számára a legjobb biztonsági eszközöket nyújtja”.
Legutóbb pedig a hirdetői oldalon egy rövid mondatban megerősítették, hogy a tiltás dátuma szeptember 22-től él.
Mire számíthatunk a jövőben?
Az EU október 10-én életbe lépő rendelete szerint minden politikai hirdetésnek egyértelműen azonosíthatónak kell lennie, feltüntetve a szponzort, a kapcsolódó választást vagy népszavazást, valamint a kifizetett összegeket és célzási technikákat. A szabályozás emellett szigorítja a reklámokon keresztüli adatgyűjtést is.
Lapunk felkereste a Google-t azzal kéréssel, hogy minél többet áruljanak el a politikai hirdetések tiltásáról a platformjukon.
hangsúlyozta, hogy a tiltási szándékukat már tavaly novemberben bejelentették, és tájékoztatták a hirdetőket a kampányokhoz szükséges frissítésekről. Ezen felül a főbb tudnivalókat is pontokba szedték:
Az EU új, a politikai reklámok átláthatóságáról és célzottságáról szóló rendelete (TTPA) értelmében a Google 2025. szeptember 22-től kivonul a politikai reklámok piacáról az EU-ban.
Az EU szerinti politikai hirdetések hatálya alá tartozó hirdetések korlátozásra kerülnek. A frissítés részeként a hirdetőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy a rendeletben meghatározott „politikai hirdetést” futtatnak-e. Minden kampányhoz „Igen” vagy „Nem” nyilatkozat szükséges.
A felhasználóknak lehetőségük lesz arra is, hogy bejelentsék nekünk azokat a hirdetéseket, amelyeket a törvény értelmében politikai tartalmúnak tartanak, és amelyeket el kell távolítani platformjainkról.
A döntés azt jelenti, hogy sem a YouTube-on, sem az AdSense hirdetési hálózatában nem jelennek meg többé politikai tartalmú reklámok az Európai Unióban.
A Meta – a Facebook és az Instagram tulajdonosa – is hasonló úton jár. Arról döntött júliusban, hogy októbertől megszüntetik a politikai, választási vagy társadalmi kérdésekkel kapcsolatos hirdetéseket az Európai Unión belül, szóval meg sem próbálnak megfelelni az EU által létrehozott átláthatósági szabályzatnak.
A Meta az EU-s rendeletet okolja a döntésért – holott ez már évek óta a levegőben lógott –, mondván, az túl szigorú, és hatalmas terhet jelent a hirdetők számára. „Sajnálatos módon a TTPA olyan mértékű többletkötelezettségeket ró ránk, amelyek elfogadhatatlan mértékű bonyolultságot és jogi bizonytalanságot teremtenek az EU-ban működő hirdetők és platformok számára” – írta a techcég.
A közösségi oldalak hatalmas elérést biztosítanak a politikai hirdetőknek, pártoknak, hogy széles körben eljuttassák üzeneteiket a választókhoz. Az EU-s rendelet most alaposan megkavarja a lapokat, egyelőre kérdéses, hogy melyik párt veszít ezzel a legtöbbet.
Tovább a cikkre: Index.hu