Történelmi fordulat a magyar e-kereskedelemben: a külföldi webáruházak, élükön a Temuval, már több bevételt zsebelnek be a magyar bankkártyás vásárlásokból, mint az összes hazai online bolt együttvéve. Minden 100 forint online vásárlásból már 52 forint külföldi kereskedő kasszáját gazdagítja ugyanis – jelezte Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
2025-től a Temu is bekerült a magyar kiskereskedelmi adó hatálya alá, de mivel nincs hazai letelepedése, jövedelemadót továbbra sem fizet. Ráadásul amíg Ázsiából rendelünk termékeket, addig sem a hazai gyártókat támogatjuk.
Nyeregben a Temu, nagyüzemben megy a pénzszivattyú
Mostanra pedig megtörtént a trónfosztás – immár a Temu határozza meg a magyar online kereskedelem zömét. Ahogy azt a BiztosDöntés.hu korában prognosztizálta, 2025 második negyedévében a magyar bankkártya-tulajdonosok már több pénzt költöttek el külföldi online kereskedőknél, mint amennyi áruért és szolgáltatásért hazai webshopokban fizettek a plasztiklapjaikkal.
Az idei II. negyedévben ugyanis már több mint 49 millió külföldi online vásárlás történt, ami 29,2 százalékos növekedést jelent éves szinten. Ennél is drámaibb az, hogy – a Temu felfutásától aligha elvonatkoztatható – külföldi online bankkártyás fizetések 1111 milliárd forintos értéke már közel 100 millió forinttal magasabb, mint amennyit – 1016 milliárd forintot – hazai online üzletekben magyar bankkártyákkal fizettek az ügyfelek.
2023 végéig az összes online bankkártyás költés több mint 60 százaléka még hazai kereskedőt gazdagított, ez az arány a kínai óriás megjelenésével zsugorodott mostanra 47,8 százalékra.
„Azaz 100 online bankkártyával elköltött forintunkból 52 már nem magyar vállalkozás pénztárában csenget”
– jelezte a szakértő. A BiztosDöntés.hu szerint persze torzítja a számokat, hogy a hazai bankok döntő része továbbra is internetes vásárlásként könyveli el, ha valaki a bankkártyájáról például a Revolut számlájára utal pénzt. Illetve vannak olyan Magyarországon működő kiskereskedők, amelyek valójában nem hazai cégek, így a náluk történő fizetés ugyancsak külföldi kártyás vásárlásnak minősül.
Ugyanakkor Gergely Péter arra figyelmeztet, hogy a Temu megfelel a magyar jogszabályoknak, így a vásárlói immár utánvételes fizetést is kérhetnek. Ekkor pedig a futárnál kifizetett összeg már magyar POS-vásárlásnak számít, amit a futárcég utal tovább a kínai multinak.
A külföldi internetes vásárlások átlagos kosárértéke egy év alatt közel harmadával, 17 251 forintról 22 639 forintra nőtt – világított rá Gergely Péter. Azaz a külföldi online kereskedőknél átlagosan ötödével többet költünk egy-egy vásárlásnál, mint a hazai internetes áruházaknál. „Márpedig, ha a hazai internetes kiskereskedelemben nem tudunk érdemi változást elérni, ez a trend nagyon sötét jövőt ígér a szolgáltató szektornak” – jelezte a szakember.
Tavaly év végén a Nagy Márton vezette Nemzetgazdasági Minisztérium jelezte, hogy az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok egymással együttműködve lépnek fel a Temu-fogyasztók széles körét érintő jogsértő gyakorlataival szemben. A platform többek között valótlan kedvezmények ígéretével hirdetett egyes termékeket, és a vásárlókat nyomás alá helyezte olyan valótlan állításokkal, hogy egyes termékek csak korlátozott mennyiségben vagy meghatározott ideig érhetők el.
Tovább a cikkre: Index.hu