Magyarország első LED-mozijában jártunk, ahol sem vászon nincs, sem vetítő

Valódi mély feketével, hatalmas kontrasztaránnyal és máshol nem tapasztalható 3D-hatással kecsegtet hazánk első LED paneles moziterme, ami nemcsak a filmnézést, hanem a videójátékokat is új élménnyé formálhatja.

1895 decemberében a Lumière testvérek Párizsban rendezték meg a világ első olyan mozifilm-vetítését, melyen fizető vendégek vettek részt. Az izzós fényforrás, a fehér vászon és a 24 képkocka/másodperces vetítési sebesség azóta nem sokat változott, de a hangok és színek felbukkanása persze jelentős új lendületet adott az iparágnak, melybe a 3D közelmúltbeli megérkezését követően mostanság a LED technológia lehelhet új életet.

A Kultik Csepel Moziban jártunk, ahol Magyarországon elsőként működik ez az új megoldás.

Vetítés helyett kijelzés
Míg a hagyományos mozikban egy projektor vetíti ki a hatalmas képet a nézőtér előtti vászonra, addig a LED-mozikban nincs semmilyen vetítőgép és vászon, ezek helyét ugyanis egy jókora kijelző veszi át. Kis túlzással élve olyan, mintha egy gigantikus méretű televíziós készüléket vagy monitort néznénk a moziszékekből.

A kijelző apró LED képpontokból áll össze, melyek háttérvilágítás nélkül saját maguk világítanak.

Ennek előnye, hogy míg az egyik pixel teljesen sötét, addig a közvetlenül mellette helyet foglaló maximális fényerőn üzemelhet, így a vetített képtől eltérően a fekete nem szürkés valami, hanem valódi mély fekete lehet, a kontrasztarány és a fényerő pedig az egekbe szökhet. Ez persze nem újdonság, hiszen a tévék és az okostelefonok egy részében hasonló elven működő kijelzők találhatók már jó ideje, de a mozikban csak mostanság honosodik meg a technológia.

A csepeli mozi tulajdonosai és technikai szakemberei elsőként Los Angelesben találkoztak LED-mozival, és a lenyűgöző élményt követően azonnal tárgyalásokat kezdtek a technológiát kínáló gyártókkal. A Sony és a Samsung 2017, az LG pedig 2020 óta kínál ilyen megoldást, de a Kultik végül egy 2011-ben alapított kínai céggel, a Timewayinggel kötött szerződést, melyben többek közt a relatíve jó árnak is szerepe volt.

Mint megtudtuk, egyelőre drága hardverről van szó, melynek ára még akkor sem csekély, ha az elmúlt két–három évben nagyságrendileg felére csökkentek a beszerzési költségek.

A tervezési folyamat körülbelül egy évig tartott, a leszállított panelek összeszerelése kétnapnyi időt vett igénybe, további egy hét kellett a megfelelő kalibrációhoz.

Miből áll?
A körülbelül 1 méterrel a régi vászon előtt elhelyezett gigantikus kijelző 100 x 50 centiméteres panelekből – értelemszerűen illesztési hézagoktól mentesen – lett összeszerelve. A 10 centiméter vastag kijelző egyes pixelei előtt optikai lencsék teljesítenek szolgálatot, és biztosítanak védelmet a külső behatások ellen.

Az üzemeltetők kipróbálták, hogy a sajtszószos nachos sem tud kárt tenni a technikában.

A 81 panelből álló rendszer 9 méter széles és 4,5 méter magas, a felbontása pedig 2048× pixel. Ez a 2K felbontás nem hangzik túl ütősnek, de az üzemeltető szerint a megfelelő nézési távolsággal kombinálva tökéletesen elegendő.

A legjobb moziélményben egyébként akkor lehet részünk, ha valahol a 3. és 8. sor között foglalunk helyet. Mi is ebben a szektorban, annak hátsóbb részében foglaltunk helyet, és néztük összesen 3,5 órán át a LED-falat.

Milyen a gyakorlatban?
2D film esetén a moziban eddig még sosem tapasztalt valódi mély fekete, a hatalmas kontrasztarány és nem csekély fényerő a leginkább meggyőző. A 2K felbontás ekkora kijelző és ilyen nézési távolság esetén meglepetésünkre alapvetően elegendő, a laikus nézők egész biztosan elégedettek lesznek a képminőséggel.

A feliratok karakterei adott esetben némileg pixelesnek tűnhetnek, illetve nagy homogén felületek és magas fényerő esetén láthatóvá válhat a képpontrács.

A tesztvetítés (kijelzés) során megtekintett filmjelenetekben az emberi arcok rendkívül részletgazdagok voltak és a mozgalmas akciójelenetek is lenyűgözően szépen mutattak, és a szemünk nem fáradt el jobban, mint egy hagyományos moziban.

3D, koncert, játék
3D-ben a térhatású felvételek egyrészt élesek és stabilak, másrészt fényerő- és részletgazdagság vesztés nélkül biztosítanak jókora mélységet. Az egyik jelenetben a nézők felé fordult űrhajó orra érzetre mintha a nézőtér feléig lógott volna ki.

Ehhez aktív 3D-szemüveget kell felvenni, mely apró elemről működtetett és infravörös technológiával vezérelt okulárét nem szükséges megvenni, azt csak kölcsönbe kapjuk a mozizás erejéig. A spéci szemüveg alapvetően kényelmesen viselhető, de két óra után azért már szívesen vettük le a fejünkről, a szemüvegeseknek pedig ajánlott kontaktlencsével felkeresni a mozit.

Mint megtudtuk, jelenleg 24 fps-es 3D kópiákat vetítenek a csepeli plázában, de amint sikerül 48 fps-es alapanyagot szerezni, a minőség még jobb lesz. 1 percnyi 2K felbontású 3D film körülbelül 2 GB helyet foglal, 2D esetén ennek nagyjából a felével lehet számolni.

A filmek hálózati kapcsolaton keresztül érkeznek meg a moziba, ahonnan nagykapacitású és villámgyors SSD-ről játsszák le azokat. A demóvetítésen megtekintett Tron: Ares filmen kívül decembertől az új Avatart is játsszák majd az új teremben, ahol többek közt egy Depeche Mode koncertfilmet is műsorra tűznek.

A hangzásba nem lehet belekötni, a 19 hangfalat felvonultató rendszert a LED-mozihoz optimalizálták, és nemcsak hangminőség, hanem térérzet fronton is maximálisan ki vagyunk szolgálva.

A tartószerkezettel és az első hangszórókkal együtt 4 tonnát nyomó LED-kijelző maximum 60 képkocka/másodperc sebességre képes, és a gyakorlatban is megtapasztaltuk, hogy a rácsatlakoztatott PlayStation 5 grafikáját elég impresszíven jeleníti meg.

Az üzemeltetők komoly fantáziát látnak e-sport fronton, illetve a Telekom nevével fémjelzett 150 fős új moziteremben akár látványos üzleti prezentációkkal támogatott konferenciákat is lehet tartani.

Mennyit fogyaszt és mennyibe kerül a jegy?
A tesztek során maximális terhelés mellett 3 kW/h fogyasztást mértek, ami körülbelül 20-25 százalékkal haladja meg a normál mozitermek fogyasztását. Extra hűtésre nincs szükség, a nagy betekintési szögű LED-panelek meglepően kevés hőt termelnek – nemcsak az első székekben, hanem a kijelző közvetlen közelében sincs meleg.

A gyártó 100 ezer üzemórás élettartamra vállal garanciát, ami azt jelenti, hogy ennyi idő alatt csökkenhet felére a fényerő. Az üzemeltetők nem tartanak attól, hogy a pixelek be- vagy kiégnének, mindenesetre a moduláris rendszer kisebb elemei adott esetben könnyen cserélhetők.

Az új teremben vetített filmek neve mellett HeyLED logó látható, és míg a normál vetítésekre 2900 forint, addig a LED-esekre 3700 forintba kerül egy jegy.

Mit hoz a jövő?
Az üzemeltetők szerint a hagyományos vetítős és a LED kijelzős mozik remekül megférnek egymás mellett, a nézők pedig szabadon választhatnak, hogy melyik élményben szeretnének részesülni – mindkettőnek megvannak a maga előnyei és hátrányai.

Az új technológia jelentős beruházást igényel, és a megtérülést felgyorsíthatja, ha új építésű mozikban vetik be, ez esetben ugyanis például nem kell kialakítani vetítőtermet. Amennyiben a budapesti LED-mozi beváltja a hozzáfűzött reményeket, a Kultik második ilyen mozija jó eséllyel Kaposváron nyílhat majd meg.

A LED-panelek ára a közeljövőben várhatóan tovább fog csökkenni és a technológia fejlődésére is mérget lehet venni. HeyLED fronton már most elérhetők 4K felbontású és 120 fps sebességű kijelzők, melyek közül a legnagyobb hatszor akkora, mint a csepeli példány.

Tovább a cikkre: hvg.hu