Elgondolkodtató nyilatkozatot adott a nagy internetes infrastruktúrát működtető Cloudflare vezérigazgatója. Véleménye szerint a mesterséges intelligencia botok megjelenésével drámaian meg fog változni az internet üzleti modellje, de hogy mi lesz ennek az eredménye, az ma még szinte beláthatatlan.
„Azt hiszem, az emberek nem veszik észre, hogy a mesterséges intelligencia egy platformváltás. Az internet üzleti modellje drámaian meg fog változni. Nem tudom, hogy mivé alakul, de szinte minden ébren töltött órámban ezen gondolkodom.” Nem véletlenül fogalmazott így a számtalan weboldalt (nagyjából az internet ötödét) kiszolgáló internetes infrastruktúrát kínáló Cloudflare vezérigazgatója, Matthew Prince a Wired magazin nemrégiben tartott Big Interview rendezvényén. A Cloudflare ugyanis július 1. óta több mint 410 milliárd mesterséges intelligencia (botok) által indított kérést blokkolt az ügyfelei számára.
De ne vágjunk a dolgok elébe. Jelenleg (még) az az internet üzleti modellje, hogy forgalmat generáló tartalmakat tesz közzé, majd dolgokat, előfizetéseket, vagy hirdetéseket értékesít. A web azonban megváltozott. Az elmúlt két évben megjelentek az új mesterséges intelligencia rendszerek, és a felhasználók ma már hozzájuk fordulnak olyan kérdések megválaszolásáért, amelyekkel kapcsolatban a múltban még a Google-t faggatták. Bár mindez még korai stádiumban van, Prince szerint egyértelműnek tűnik, hogy a web jövőjének felülete inkább a ChatGPT-re fog hasonlítani, mintsem egy spártai keresőmezőre és tíz kék linkre.
Maga a Google is megváltozott. Míg tíz évvel ezelőtt egy linklistát adott, és azt tartotta sikernek, ha a lehető leggyorsabban elpályázik a felhasználó az oldaláról, ma már egy válaszmezőt, és újabban mesterséges intelligencián alapuló áttekintéseket is kínál, amelyek megválaszolják a kérdéseket anélkül, hogy a felhasználóknak el kellene hagyniuk a keresőoldalt.
A válaszmezőt vizsgáló a kutatók is azt találták, hogy a mobilos lekérdezések háromnegyedét megválaszolták anélkül, hogy a felhasználók elhagyták volna a Google-t. Az AI-áttekintések legújabb bevezetésével ez az arány még magasabb.
Bár a Google felhasználóinak ez tetszhet, a tartalomkészítőknek azonban árt –hívja fel a figyelmet a Cloudflare-vezér. A Google ugyan továbbra is másolja az alkotók tartalmait, de az elmúlt 10 évben a „keresés” felhasználói felületének változásai miatt majdnem tízszer nehezebbé vált egy tartalomkészítő számára ugyanolyan mennyiségű forgalmat elérni. Ez azt jelenti, hogy tízszer nehezebb értéket generálni hirdetésekből, feliratkozásokból.
Más mesterséges intelligencia eszközökkel még rosszabb a helyzet. Az OpenAI-val 750-szer, az Anthropickal pedig 30 000-szer nehezebb forgalmat szerezni, mint a régi Google-lel. A mesterséges intelligencia által generált összefoglalók bizonyítottan csökkentik a webhelyek forgalmát – különösen azokét, amelyek nagymértékben függenek a láthatóságtól és a megtekintésektől a hirdetési bevételek szempontjából. Egy mesterséges intelligencia által vezérelt internet nem jutalmazza a tartalomkészítőket úgy, mint a régi, keresés vezérelte web. Ez pedig azt jelenti, hogy az az üzleti modell, amit a Google kötött, tehát hogy tartalmat fogad el a forgalomért cserébe, immár egyre kevésbé működik.
Mindezt figyelembe véve, a Cloudflare július elején bejelentette a Tartalom Függetlenségének Napját. E kezdeményezés keretében neves kiadókkal és mesterséges intelligenciát fejlesztő cégekkel közösen alapértelmezés szerint blokkolják a mesterséges intelligencia által vezérelt robotokat a tartalomkészítők munkájában, kivéve, ha a mesterséges intelligenciát fejlesztő cégek fizetnek a hozzáférésért. Licencszerződések segíthetnének tehát ellensúlyozni a fentieket, támogatva az online kiadványokat azzal, hogy életképes bevételi források maradjanak az alkotók és a kiadók számára.
Készítettek is most egy gyors statisztikát: a 2025. július 1. óta blokkolt mesterséges intelligencia által vezérelt botok száma 416 milliárd. Ez hatalmas mennyiség: percenként közel 1,9 millió „lekérés” történt, amit az AI próbált a weboldalakról gyűjteni. Ez is demonstrálja azt, hogy mekkora a nyomás most az interneten.
Van viszont egyetlen bot, amelyet nem lehet blokkolni anélkül, hogy az ne befolyásolná az ügyfelek online jelenlétét. És ez a Google. A keresőóriás egyesítette a keresését és a keresőrobotját, így ha egy felhasználó leiratkozik ez utóbbiról, akkor nem fog megjelenni a keresési eredmények között. Nem lehet leiratkozni az egyikről anélkül, hogy mindkettőről leiratkoznánk, ami őrület” – fogalmazott Prince. „Nem szabadna úgy lennie, hogy a tegnapi monopolhelyzetét arra használja valaki, hogy a holnapi piacon is monopolhelyzetben legyen” – tette még hozzá.
Tovább a cikkre: 24.hu