Az EU-ba utazókat mesterséges intelligencia-hazugságvizsgálónak vethetik alá

A brit Európába utazóknak hamarosan át kell esniük az Európai Unió vitatott mesterséges intelligencia hazugságvizsgáló iBorderCtrl vagy hasonló viselkedéselemző szoftverén.

A szoftver elemzi az arcmozgásokat és a testmozdulatokat, hogy jelezze a gyanús viselkedést a bevándorlási tiszteknek. A The Mail on Sunday szerint a rendszert beépíthetik a repülőtereken és kompterminálokon végzett határellenőrzések során az EU soron következő határellenőrzési rendszerei, az Entry-Exit System (EES) és az Európai Utazási Információs és Engedélyezési Rendszer (ETIAS) részeként .

Az EES várhatóan október 6-án lép hatályba, míg az ETIAS 2025-ben. Mindkét utazási rendszer megköveteli az EU-n kívüli látogatóktól, hogy életrajzi és biometrikus adatokat küldjenek be a schengeni országokba való belépéshez.

Az iBorderControl komoly ellenőrzések célpontja volt a jogvédő csoportok és a törvényhozók körében . Patrick Breyer német európai parlamenti képviselő 2019-ben keresetet nyújtott be az Európai Unió Bíróságához, hogy hozzáférjen a projekttel kapcsolatos minősített dokumentumokhoz. A bíróság ugyanakkor a kereskedelmi érdekek védelmének szükségességére hivatkozva döntött a szoftver számos részletének korlátozásáról.

Múlt pénteken Breyer áltudománynak minősítette a technológiát, hozzátéve, hogy arcmozdulatokkal nem lehet felismerni a hazugságot.

„Diszkriminációt fog okozni mindenkivel szemben, aki fogyatékos vagy szorongó személyiség. Nem fog működni” – mondja.

A 4,5 millió eurós (5,1 millió USD) uniós finanszírozású iBorderCtrl projektet 2016 és 2019 között tesztelték Görögországban, Magyarországon és Lettországban. A technológiát a Manchester Metropolitan Egyetem tudósai fejlesztették ki, és a Silent Talker Ltd. cégükön keresztül értékesítették kereskedelmi forgalomba. A szoftvert a TRESPASS Consortium tesztelte , amely egy másik hazugságvizsgáló szoftvert is tesztelt TRESPASS néven 2021 novemberéig.

Az EU AI-törvénye szerint az érzelemfelismerést magas kockázatú mesterségesintelligencia-rendszerként határozzák meg. A kritikusok ugyanakkor felhívják a figyelmet arra, hogy a rendelet teret enged a bűnüldözésben és a migráció ellenőrzésében való felhasználásának.

Az EES alkalmazás nem tud arcképeket gyűjteni, mondja a légitársaság vezetője
Az Európai Be- és Kilépési Rendszer (EES) előzetes regisztrációs mobilalkalmazása, amelyet a határátkelőhelyeken a sorok csökkentésére terveztek, még mindig nem készült el, és valószínűleg hónapokig nem lesz kész Franciaországban az új határrezsim bevezetése után. A Connexion France által idézett iparági bennfentes szerint a késés egyik oka az lehet, hogy nem tud arcképeket gyűjteni.

A légitársaság jelenleg próbál tisztázni az ügyet – tette hozzá.

„Információink szerint az alkalmazás nagyon le van maradva” – mondta a légitársaság egyik vezetője a hírügynökségnek. „Franciaországban például országos szinten várhatóan csak hónapokkal az EES indulása után lesz kész.”

Az EES előzetes regisztrációs alkalmazást az Európai Bizottság és a Frontex fejleszti a kötelező regisztráció folyamatának felgyorsítása érdekében. Az utazási program, amely várhatóan október 6-án indul, megköveteli az EU-n kívüli útlevél-tulajdonosoktól, hogy regisztráljanak életrajzi és biometrikus adatokat, mielőtt belépnének a schengeni országokba.

Az alkalmazás késéséről szóló hírt az Eurostar vasúti szolgáltatás vezérigazgatója, Gwendoline Cazenave jelentette be az év elején. A késés komoly aggodalmat váltott ki a közlekedési vállalatok körében, amelyek a biometrikus kioszkok elégtelen száma és az EES-re való jelentkezésben segítő személyzet hiánya miatt órákig tartó sorban állásra figyelmeztetnek a határon.

A probléma különösen aggasztó az Egyesült Királyság és Franciaország határellenőrző hatóságai számára, amelyek azon fáradoznak, hogy bővítsék a doveri kikötő, a folkestone-i és a londoni St Pancras pályaudvar kapacitását. Az Eurostar a St Pancras állomás új területeire terjeszkedett, hogy új kioszkokba kerüljön, míg Dover azt tervezi, hogy a buszokat az autóktól elkülönítve dolgozza fel, és végül beindítja a meliorációs projektet, hogy több helyet biztosítson a határellenőrzésnek.

A kormány tagjai is kongatják a vészharangot az EES miatt. David Cameron brit külügyminiszter után Sir Keir Starmer munkáspárti vezető is csatlakozott az érintett politikusok kórusához , és megígérte, hogy felkéri az EU-t, hogy gondolja át a brit turisták utazási rendszerének bevezetését.

Májusban a francia közlekedési miniszter, Patrice Vergriete felvetette az EES elhalasztásának lehetőségét, megjegyezve, hogy a rendszer bevezetése „ súlyos működési problémákhoz ” és közrendi problémákhoz vezethet . Az EES-t eredetileg 2022-ben tervezték bevezetni, de már több késéssel is szembesült.

Nem minden rossz hír. A svéd határrendészet és a Frontex a svédországi Stockholm Arlanda repülőtéren tesztelte az EU Quick Border alkalmazásának kísérleti verzióját. A korlátozott teszt június 28-ig tart a Connexion France szerint.