A Google éveken át azt tervezte, hogy a felhasználók interneten való követését lehetővé tévő sütiket végleg törli a Chrome-ból. Most azonban kiderült, hogy feladta a cég, mégis maradnak a külsős sütik a Chrome-ban.
A 180 fokos fordulat a több éves ügyben azért következett be, mert a hirdetők aggódnak – márpedig ők a fő bevételi forrása a cégnek. A hirdetők szerint ha elvesztik a világ legnépszerűbb böngészőjében a sütiket, akkor korlátozva lesznek a célzott hirdetésekhez való információgyűjtésben, és függővé válnak a Google felhasználói adatbázisaitól.
Ezen felül a brit versenyhatóság is kritizálta a Google tervét, mondván, hogy a digitális reklámpiacon akadályozná a versenyt.
Így végül nem törli a Google a külsős sütiket, helyette új használati élményt szeretne, ahol informált választást eszközölhet a felhasználó a böngészés kapcsán.
A Google 2019 óta dolgozott a Privacy Sandboxon, amivel az online adatvédelmet, magánszférát akarták erősíteni, a digitális üzletek támogatása mellett – és a sütiket eközben törölték volna örökre. Ezek ugyanis nem csak lehetővé teszik a netezők követését és böngészési szokásainak figyelését, hanem kéretlen megfigyeléshez is vezethetnek.
Európában a sütik tárolásához a GDPR alapján a kiadók konkrét hozzájárulást kötelesek kérni, más kérdés, hogy a gyakorlatban ki tulajdonít jelentőséget az idegesítőnek mondott ablakoknak. A főbb böngészők mindenesetre parancsra törlik a meglévő sütiket.
A megváltozott megközelítésen a Google a hatóságokkal, a kiadókkal és az adatvédelmi csoportokkal is együtt dolgozott, a Privacy Sandbox program pedig folytatódik.
Egyesek örültek a bejelentésnek, míg mások kritizálták, mondván, hogy a sütik fogyasztói károkat okozhatnak.