A csalás megzavarja az online szolgáltatásokat, és a mesterséges intelligencia szeretetét és gyűlöletét váltja ki egyszerre

A csalások aránya éppen úgy ugrik, mint a hőmérséklet a világ számos részén.

A globális személyazonosság-ellenőrző cégek, a Sumsub , az AuthenticID és az Okta az év első felére (2024 első félévére) vonatkozó adatokat tettek közzé, amelyekből kiderül, hogy a fogyasztók lassan kezdik a digitális pénztárcák és a mobil jogosítványok használatát, miközben továbbra is aggódnak a személyazonosság-lopás miatt.

Nigéria, Kína és Indonézia vezető szerepet tölt be a globális csalásban
A Sumsub szerint Nigériában, Kínában és Indonéziában a legmagasabb a csalási arány, ezt követi Törökország és Brazília. Az egyesült királyságbeli székhelyű vállalat világszerte ügyfél-ellenőrzési adatok alapján hasonlította össze a csalások növekedési ütemét 2024 első félévében és 2023 első félévében.

Nigériában megdöbbentő, 1091 százalékos növekedés tapasztalható a kényszerített személyazonosság-ellenőrzés terén, amely csalás egy olyan típusa, amelyben a csalók az egyéneket úgy manipulálják, hogy átmenjenek az ellenőrzésen. Törökország és Vietnám követte a 650 százalékot, illetve az 500 százalékot meghaladó ugrásokat a kikényszerített személyazonosság-ellenőrzés terén.

A személyazonosság-lopások legnagyobb kiugrása Indonéziában (748 százalék), Nigériában (551 százalék) és Törökországban (390 százalék), míg a DeepFake hamisítások Kínában (964 százalék), Brazíliában (510 százalék) és Pakisztánban (291 százalék) nőttek.

Iparágat tekintve a legmagasabb csalási arányt a kriptoszektorban jegyezték fel, ezt követi a fintech és az online fogadás vagy az iGaming. Nigéria ismét átvette a vezetést a kriptográfiai csalások terén, több mint 1000 százalékponttal nőtt, míg a fintech-csalás Brazíliában volt a legmagasabb, elérve a 900 százalék feletti csúcsot. Meglepő módon Grúziában jegyezték fel a legmagasabb, majdnem 500 százalékos iGaming-csalást.

Az amerikai fogyasztók nyitottabbak a digitális azonosítókra
Eközben az Egyesült Államokban a csalárd tranzakciók száma 2024 első felében éves szinten 73 százalékkal nőtt a seattle-i székhelyű AuthenticID szerint. Ezen belül a biometrikus azonosítással kapcsolatos csalások 22 százalékát, míg a személyi igazolvány-ellenőrzési csalások 78 százalékát tette ki.

„Eddig 2024-ben azt tapasztaltuk, hogy a személyazonosság-bűnözés továbbra is rekordmagasságot fog elérni, mind a vállalkozásokat, mind a fogyasztókat megcélozni” – mondja az AuthenticID alapítója és elnöke, Blair Cohen.

Kutatásának részeként a vállalat 500 fogyasztót kérdezett meg Észak-Amerikában, ami azt mutatta, hogy az egyének 40 százaléka már nyilvánosságra hozta adatait az idei jogsértés során. A felmérésben részt vevők további 68 százaléka azt mondta, hogy a személyazonosság-csalás veszélye hatással van vásárlásaikra, fióknyitására és üzletvitelére.

A mélyhamisítások továbbra is ezen aggodalmak részét képezik. Az AuthenticID 2024-es évközi személyazonosság-csalási áttekintése szerint a válaszadók több mint 90 százaléka nem tudott valódi személyt kiválasztani a hamisított fejlövések sorából .

A fogyasztók a digitális identitástrendekkel, például a mobil jogosítványokkal (mDL) és az ellenőrizhető hitelesítő adatokkal kapcsolatos kérdésekre is válaszoltak. Csak a válaszadók 13 százaléka mondta azt, hogy nem fogadna el mDL-t. A digitális személyazonossági adatokkal kapcsolatban azonban a fogyasztók csaknem fele (47 százaléka) nyilatkozott úgy, hogy nagyobb valószínűséggel támaszkodik a fizikai pénztárcára a digitális pénztárca helyett. Körülbelül egyharmaduk nyilatkozott úgy, hogy fizikai és digitális használatot is használna, közel 20 százalékuk pedig csak a digitálist részesítené előnyben.

Az uniós fogyasztók szerint a mesterséges intelligencia csökkentette az internet biztonságosságát
Az európai fogyasztók több mint 90 százaléka aggódik a digitális személyazonosság-lopás miatt, közel háromnegyedük (71 százalék) pedig a biztonságuk javítását tervezi. Ugyanakkor a válaszadók hasonló száma (72 százalék) azt mondja, hogy csalódott a fiókjukba való bejelentkezési módok miatt.

Ezt a biztonsági rejtélyt az Okta 2024-es európai ügyfél-azonossági felmérésében tárta fel, több mint 4000 embert megkérdezve az Egyesült Királyságban, Németországban, Franciaországban és Hollandiában.

A fogyasztók több mint fele azt mondja, hogy az elmúlt év során tudatosabbá vált digitális lábnyomával a kibertámadások és a mesterséges intelligencia terjedésének köszönhetően. A fogyasztók úgy vélik, hogy a mesterséges intelligencia csökkentette az online környezet biztonságát (56 százalék), és növelte a digitális identitás elleni támadások valószínűségét (59 százalék).

A megnövekedett kiberbiztonsági tudatosság másik oka a feltörések számának növekedése: a válaszadók 66 százaléka nyilatkozott úgy, hogy személyesen ismer valakit, akinek adatait feltörték. Ez a tudatosság a vállalatok számára kínált lehetőségeket is lefordíthatja – mindaddig, amíg megfelelő megoldást kínálnak – mutatják az Okta megállapításai.

A felmérést kitöltők közel fele (49 százalék) azt mondta, hogy több pénzt költene egy egyszerű, biztonságos és súrlódásmentes bejelentkezési folyamatra. És bár a mesterséges intelligencia térnyerése aggodalomra ad okot a digitális identitás elleni támadások miatt, a fogyasztók 42 százaléka azt is megnyugtatja, hogy a vállalatok az AI-ra támaszkodnak a bejelentkezési élmény javítása érdekében.