A Magyar Nemzeti Bank ötödik alkalommal teszi közzé a globális és a magyar FinTech ökoszisztémáról, valamint a hazai banki, biztosítói és újdonságként a befektetési szektor aktuális digitalizációs szintjéről szóló FinTech és Digitalizációs jelentését.
Az MNB legfrissebb Fintech és Digitalizációs jelentése szerint a hazai FinTech szektor bővülése folytatódott, immár több mint 200 aktív FinTech vállalkozás van hazánkban és a hazai bankok digitális fejlettsége a tavalyi évhez képest gyorsuló ütemben tovább javult.
,,Idén két új elemet emeltünk be a jelentésbe; egyik oldalról azt látjuk, hogy a pénzügyi digitalizációban egyre inkább relevánsabb lett a különböző dedikált szabályozások megjelenése, úgyhogy emiatt lett egy dedikált fejezet a jelentésben. Illetve a másik újdonság, ami az idén beépítésre került, az a befektetési szolgáltatók digitalizációjáról szól.”
– mondta Fáykiss Péter, a Magyar Nemzeti Bank igazgatója.
Infláció hatása a FinTech üzleti modellekre
A pénzügyi szolgáltatások digitalizációja és az ezt támogató innovatív technológiai megoldások térnyerése töretlen, melyeket a közeljövőben az Európai Unió, így hazánk is átfogó szabályozási keretek között fog ellenőrizni.
A FinTech befektetések értéke globálisan ugyan csökkent, de a kis összegű befektetések és a technológiai megoldások iránti érdeklődés erős maradt.
A FinTech szektor szegmensei közül továbbra is a digitális fizetési és a hitelezési szolgáltatások a legígéretesebbek, azonban az elmúlt évek magas inflációs környezete érdemi hatást gyakorolt bizonyos FinTech üzleti modellek terjedésére.
Növekvő csalási kísérletek és adatszerzések
2023-ban a kiberbiztonsági kihívások is erősödtek; nőtt a csalási kísérletek száma, valamint a megszerzett adatok és pénzösszegek volumene is, melyben döntő szereppel bír a technológiai fejlődés, kiemelten a mesterséges intelligenciára alapuló megoldások révén.
A Z generáció digitális pénzügyi megoldásokra való nyitottsága jelentős, a pénzügyi piac szereplőinek érdemes figyelmet szentelniük ennek a korosztálynak.
Magyar FinTech ökoszisztéma
Bár a FinTech vállalatok számának növekedési üteme világszinten lassulni látszik, ugyanakkor Európában és Amerikában tovább bővült ezen innovatív cégek száma.
A hazai FinTech ökoszisztéma fejlődése töretlen, hat év alatt megduplázódott a Magyarországon tevékenykedő cégek száma és már több, mint 200 FinTech tevékenységgel foglalkozó, aktívan működő vállalat van Magyarországon.
Vállalatméret alapján a FinTech cégek négyötöde mikro- és kisvállalat, részarányuk lassan és folyamatosan emelkedik.
A vállalkozások száma különösen az adatelemzés és üzleti intelligencia, illetve a blokklánc és virtuális fizetőeszközök szegmensben körében növekedett.
Megváltozott a top három szolgáltatási kör sorrendje a hazai FinTech szcénában, elkezdtek felzárkózni az eddig kisebb aktivitást mutató szektorok.
2024: az EU úttörő éve a szabályozásban
A technológiai és FinTech szektor szabályozása terén 2024 jelentős évnek bizonyul az Európai Unióban. Az elmúlt időszakban számos úttörő jogalkotási kezdeményezés indult vagy éppen lép hamarosan hatályba, irányt szabva az innováció-vezérelte fejlődésnek.
E téren kiemelt szerepet kap a világ első átfogó mesterséges intelligencia (MI) szabályozási keretrendszerének kidolgozása, melynek célja az MI transzformatív erejének felelős és biztonságos kiaknázása.
A szabályozás nemcsak az MI-ben rejlő lehetőségek felhasználására koncentrál, hanem a tekintetben is zajlik a jogalkotói munka, hogy az uniós keretrendszer egységes felelősségi szabályokat rendeljen a MI rendszerek által okozott potenciális károk forrásaihoz is.
Az idei évtől kell alkalmazni az Európai Unió új, szabályozott kriptoeszköz-piacának keretrendszerét, amellyel kapcsolatos felügyeleti feladatokat magyar felügyeleti hatóságként az MNB látja el.
Emellett az uniós pénzforgalmi szabályozás felülvizsgálata és a pénzügyi adatokhoz való hozzáférés új keretrendszerének kidolgozása is zajlik, támogatva a nyílt bankolás fejlődését és a nyílt pénzügyek irányába történő elmozdulást, ezzel biztosítva az európai uniós állampolgárok számára a modern pénzügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférést.
Digitalizáció a magyar pénzügyi szektorban: bankok, biztosítók és befektetési szolgáltatók átalakulása
A hazai bankok digitális fejlettsége jelentősen javult a tavalyi évhez képest, azonban összességében továbbra is közepesen fejlett digitalizáltsági szintet mutat.
Érdemi növekedés volt tapasztalható a termék, ügyfél és partner pillérek esetében is, ami bizonyítja, hogy a hazai bankok digitális átállása széleskörű.
Az alkalmazott megoldások közül egyre népszerűbbnek mondható a mobileszközön keresztüli, selfie-s számlanyitás.
Ennek ellenére a termékek és szolgáltatások digitalizációja tekintetében még van lehetőség a fejlődésre.
Ki kell ugyanakkor emelni, hogy a bankok által bejelentett incidensek miatti szolgáltatáskiesések száma három éve folyamatos csökken.
A hazai biztosítók digitalizációs szintje stagnált az elmúlt időszakban, noha néhány intézmény bővítette a digitális csatornákon elérhető ügyintézési funkciókat.
Az innovatív technológiák megjelenése jelentős hatással lehet a szektorra, azonban ehhez az alapokat az intézményi kultúrában is meg kell teremteni. Egyelőre a biztosítóknak még csak csekély része vezetett be innovatív témaköröket is magában foglaló képzéseket, illetve hozott létre dedikált szakterületeket annak érdekében, hogy intézményi szinten felkészüljön a mesterséges intelligencia és más innovatív technológiák okozta változásokra.
Az MNB digitalizációs felmérése első alkalommal terjedt ki a befektetési szolgáltatói szektorra. A felmérés eredményei szerint a hazai lakossági befektetési szolgáltatók digitális fejlettsége közepes szintű.
A szektor digitális érettsége az ügyfelekkel való kapcsolattartás terén a legfejlettebb, míg a belső folyamatok digitalizáltsága kevésbé előrehaladott.
Az ügyfelekkel folytatott kapcsolattartás legnépszerűbb formája a mobilalkalmazás. A szektor szereplői vezetői szinten kiemelten kezelik a digitalizáció kérdéskörét, azonban nem minden intézmény rendelkezik átfogó digitalizációs stratégiával.
Összességében elmondható, hogy a hazai befektetési szolgáltatói szektor digitalizációjában jelentős tér van a fejlődésre, a lemaradó intézmények esetében pedig a felzárkózásra.